Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2022 r., sygn. II GSK 263/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń (spr.) po rozpoznaniu w dniu 1 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej (...) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 września 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 1512/21 w sprawie ze skargi (...) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od (...) na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 675 (sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 24 września 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 1512/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę (...) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...)r. nr (...)w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu (...)r. w 9..), na drodze krajowej nr 10, zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się trzyosiowego ciągnika samochodowego marki Man o nr rej. (...) i trzyosiowej naczepy marki Lecinena Jherma o nr rej. (...). Pojazdem członowym kierował (...), który wykonywał przejazd maszyny do zgniatania złomu (ładunek niepodzielny) w imieniu przedsiębiorcy (...)(dalej: "skarżący", "strona") prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą:(...). Przebieg kontroli utrwalono protokołem z dnia (...)r.
Decyzją z dnia (...)r. Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na (...)karę pieniężną w wysokości 2.000 zł.
Podstawę faktyczną rozstrzygnięcia stanowiło wykonywanie przejazdu po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym jak bez zezwolenia kategorii VII, gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości o więcej niż 10% i nie więcej niż 20%. Naruszenie stwierdzono w wyniku przekroczenia dopuszczalnego nacisku na potrójnej osi nienapędowej, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty