Wyrok NSA z dnia 16 marca 2022 r., sygn. III OSK 1256/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lutego 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1210/18 w sprawie ze skargi J. S. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia [...] maja 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji administracyjnej w przedmiocie zwolnienia ze służby 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 11 lutego 2019 r. II SA/Wa 1210/18, po rozpoznaniu skargi J. S. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z [...] maja 2018 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji administracyjnej o zwolnieniu ze służby, uchylił zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] z dnia [...] kwietnia 2018 r.
W uzasadnieniu wskazano na następujące okoliczności sprawy.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w [...] pismem z [...] maja 2017 r., działając na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: pwKAS), złożył J. S. propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w [...].
Pozwem z września 2017 r., wniesionym do Sądu Rejonowego w [...] – [...] Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, skierowanym przeciwko Izbie Administracji Skarbowej w [...], J. S. wniosła o ustalenie istnienia stosunku służby od dnia 1 czerwca 2017 r. i przywrócenie do służby w charakterze funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej od tego dnia na poprzednich warunkach służby i uposażenia. W uzasadnieniu pozwu przedstawiła przebieg swojej służby. Wskazała, że [...] maja 2017 r., na podstawie art. 165 ust. 7 pwKAS, otrzymała od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w [...], a w dniu [...] maja 2017 r. złożyła oświadczenie o przyjęciu propozycji zatrudnienia, w związku z czym jej stosunek służbowy jako funkcjonariusza wygasł z dniem 31 maja 2017 r. i tym samym została ona zwolniona ze służby. Zdaniem skarżącej, w świetle pwKAS, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej miał obowiązek złożenia jej propozycji służby. Użyty przez ustawodawcę w art. 165 ust. 7 pwKAS zwrot "odpowiednio" oznacza, że dotychczasowi pracownicy otrzymują propozycję pracy, a funkcjonariusze - propozycję służby. Zdaniem skarżącej zwolnienie ze służby w takim trybie jest niezgodne z Konstytucją poprzez fakt, że zastosowany proces nieprzedstawienia propozycji służby i w konsekwencji zwolnienia ze służby, jest niezgodny z zasadą równości (art. 32 ust. 1 Konstytucji). Brak przedstawienia propozycji służby jest oznaką dyskryminacji, gdyż inni funkcjonariusze propozycje służby otrzymali. Zdaniem skarżącej zostały złamane również zasady wynikające z art. 2, art. 7, art. 31 ust. 3 oraz art. 60 Konstytucji. W ocenie Skarżącej należało ustalić czy jej stosunek służbowy nadal istnieje czy jak twierdzi pozwany, wygasł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty