Postanowienie NSA z dnia 26 października 2023 r., sygn. III OZ 527/23
Powiadomieniem o wysokości opłaty, o którym mowa w art. 15 ust. 2 u.d.i.p., jest pismo, w którym podmiot obowiązany do udostępnienia informacji publicznej w sposób ostateczny zobowiązuje wnioskodawcę do uiszczenia opłaty w konkretnej wysokości. Dopiero takie pismo stanowi akt, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski po rozpoznaniu w dniu 26 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia B. K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 31 sierpnia 2023 r., sygn. akt II SA/Po 372/23 o odrzuceniu skargi B. K. na akt Burmistrza Miasta i Gminy Września z dnia 5 maja 2023 r., nr WIK.RK.1431.22.2.2023 w przedmiocie ustalenia opłaty za udostępnienie informacji publicznej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 31 sierpnia 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Poznaniu odrzucił przedmiotową skargę. W uzasadnieniu wskazał, że wnioskiem z 7 marca 2023 r. B. K. zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy Września o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej wszystkich dokumentów dotyczących wynajmu świetlic wiejskich działających na terenie Gminy Września za lata 2020, 2021
i 2022 (całości dokumentacji), przede wszystkim dokumentów z których wynika prawo do zarządzania świetlicami wiejskimi przez Sołectwa, rady Sołeckie czy Sołtysów. Dalej regulaminów, umów określających zasady dysponowania świetlicami wiejskimi, ewentualnie aktów prawnych, z których wynikają prawa i obowiązku stron co do sposobu zarządzania świetlicami, ale też praw i obowiązków obu stron do decydowania o wysokości kwot wynajmu, sposobu zwrotu pozyskanych środków dla poszczególnych sołectw jak też i ustalonych zasad wydatkowania przekazanych środków finansowych z tytułu wynajmu świetlic wiejskich. Ponadto wniósł o udostępnienie za lata 2020 - 2022: 1. zanonimizowanych umów najmu podpisanych z najemcami - dla wszystkich świetlic wiejskich; 2. kopii wystawionych na powyższą okoliczność faktur VAT; 3. zestawień lub innych dokumentów z których wynika kwota pozyskanych środków wynajmu oraz przekazanych na rzecz poszczególnych sołectw; 4. wykazania kwot różnic pomiędzy wysokością wynajmu, a przekazaną kwotą na rzecz sołectwa; 5. terminów realizacji zwrotu środków na rzecz Sołectw (kopie przelewów lub innych form zwrotu środków) w wyżej określonych latach; 6. dokumentów potwierdzających wydatki tych środków przez sołectwa wraz z kopiami uchwał rad sołeckich lub zebrań wiejskich co do przeznaczenia tych środków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty