24.10.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 24 października 2023 r., sygn. II FSK 353/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Zborzyński (sprawozdawca), Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia WSA del. Andrzej Melezini, Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 24 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 czerwca 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1395/19 w sprawie ze skargi A. W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A. W. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie kwotę 5400 (słownie: pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Sygnatura akt II FSK 353/21

U z a s a d n i e n i e

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2013.

Stan sprawy Sąd przedstawił w sposób następujący:

Naczelnik [...] Urzędu Celno-Skarbowego w B. decyzją z dnia 27.11.2018 r. określił na kwotę 134.749 zł zobowiązanie skarżącego w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2013 w miejsce zadeklarowanego w kwocie 7.392 zł, po ustaleniu, że skarżący zawyżył koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej w zakresie transportu międzynarodowego, prowadzonej pod firmą V. z siedzibą w J. , głównie przez ich rozpoznanie na podstawie nieodzwierciedlających rzeczywistych zdarzeń gospodarczych faktur za zakup oleju napędowego na łączną kwotę 664.560,97 zł, wystawionych przez firmę G. w C.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie decyzją z dnia 15.04.2019 r. utrzymał w mocy decyzję organu podatkowego pierwszej instancji. Podzielił ocenę co do nierzetelności zakwestionowanych faktur z uwagi na okoliczność, że rzekomy sprzedawca nie miał fizycznej możliwości dostarczenia ilości paliwa określonej w fakturach, strony rzekomych transakcji podawały sprzeczne relacje co do sposobu odbioru i transportu paliwa, sprzedawca nie dysponował sprawną technicznie cysterną do przewozu paliwa, twierdzeń o dostawach realizowanych samochodem terenowym z przyczepką były niewiarygodne, a płatności za rzekomo dostarczony towar skarżący dokonywał gotówką.

W skardze na tę decyzję skarżący zarzucił naruszenie art. 120, art. 121 § 1, art.122, art. 155 § 1 i § 2, art. 180 § 1 i art. 194 § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, dalej: O.p.) kwestionując poczynione przez organy podatkowe ustalenia faktyczne, że dostawca nie posiadał paliwa sprzedanego skarżącemu i że skarżący paliwa od niego nie nabywał, a także zaniechanie przesłuchania w charakterze świadków pracowników Inspekcji Handlowej kontrolujących stację paliw wystawcy faktur oraz nieuwzględnienie okoliczności, że dostawca odpowiadał karnie za wprowadzenie paliwa do obrotu. Ponadto zarzucił naruszenie art. 22 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, dalej: u.p.d.o.f.) przez nieuprawnione przyjęcie, że faktury ujęte w ewidencji skarżącego nie dokumentują rzeczywistych zdarzeń gospodarczych i nie stanowią podstawy do zaliczenia udokumentowanych nimi wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne