23.02.2022 Kadry i płace

Transparentność i precyzja w określaniu wymagań kwalifikacyjnych w procedurze naboru na stanowiska publiczne - Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2022 r., sygn. III OSK 1093/21

Zachowanie transparentności i precyzji w określaniu wymagań kwalifikacyjnych w procedurze naboru na stanowiska publiczne jest kluczowe dla zapewnienia równego traktowania wszystkich kandydatów i zgodności z zasadami prawa administracyjnego, a każde uchybienie w tym zakresie może prowadzić do nieważności postępowania.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska – Matusiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 4 grudnia 2018 r. sygn. akt II SA/Op 411/18 w sprawie ze skargi Agnieszki W. na czynność Burmistrza Z. z dnia [...] lipca 2018 r. (bez numeru) w przedmiocie rozstrzygnięcia naboru na wolne stanowisko urzędnicze 1) uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Opolu do ponownego rozpoznania, 2) zasądza od A. W. na rzecz Burmistrza Z. kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 4 grudnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu (sygn. akt II SA/Op 411/18) po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. W. stwierdził bezskuteczność czynności Burmistrza Z. z [...] lipca 2018 r. w przedmiocie informacji o wyniki naboru na wolne stanowisko urzędnicze.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło na tle następującego stanu faktycznego i prawnego sprawy.

29 czerwca 2018 r. Burmistrz Z. ogłosił nabór na wolne stanowisko Dyrektora Biura Administracyjno – Ekonomicznego Oświaty w Z., w jednostce organizacyjnej Gminy. W ogłoszeniu jako wymaganie niezbędne, które winni spełniać kandydaci wskazano m.in. (w pkt 1.2) "staż pracy co najmniej 5 lat, udokumentowany świadectwami pracy lub zaświadczeniem o trwającym zatrudnieniu do pracy wlicza się również wykonywanie działalności gospodarczej zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902 z późn. zm.)". Organ ustalił termin składania dokumentów aplikacyjnych oraz podał, że po dokonaniu przez Komisję Rekrutacyjną wstępnej analizy dokumentów pod względem formalnym kandydaci, którzy zakwalifikują się do dalszego postępowania rekrutacyjnego zostaną powiadomieni telefonicznie o terminie i miejscu przeprowadzenia II etapu naboru, na który składa się test kwalifikacyjny i rozmowa kwalifikacyjna. Zarządzeniem z 2 lipca 2018 r. Burmistrz powołał Komisję Rekrutacyjną do przeprowadzenia naboru. Do naboru zgłosiło się trzech kandydatów, w tym skarżąca. W wyniku wstępnej selekcji do II etapu postępowania rekrutacyjnego nie została zakwalifikowana skarżąca.

Pismem z 11 lipca 2018 r. skarżąca wniosła odwołanie od powyższej "decyzji" (informacji).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty