17.02.2022 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 17 lutego 2022 r., sygn. II GW 121/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia del. WSA Beata Sobocha-Holc po rozpoznaniu w dniu 17 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Starosty Pruszkowskiego z dnia 12 listopada 2021 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą Pruszkowskim a Prezydentem Miasta Ostrołęki w przedmiocie zawiadomienia o zbyciu pojazdu postanawia wskazać Starostę Pruszkowskiego jako organ właściwy do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 12 listopada 2021 r. Starosta Pruszkowski zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Prezydentem Miasta Ostrołęki przez wskazanie Prezydenta Miasta Ostrołęki jako organu właściwego do przyjęcia zawiadomienia J. W. (zamieszkałej w Ostrołęce) z [...] października 2021 r. o zbyciu pojazdu marki Ford o numerze rejestracyjnym WPR [...].

Starosta Pruszkowski wskazał, że J. W. zawiadomiła Prezydenta Miasta Ostrołęki o zbyciu wskazanego wyżej pojazdu, stosownie do art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 450 ze zm.; dalej zwanej "prd"). Natomiast Prezydent Miasta Ostrołęki, na podstawie art. 65 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 735; dalej zwanej "kpa") przekazał to zawiadomienie Staroście Pruszkowskiemu. Starosta Pruszkowski stwierdził, że art. 78 ust. 2 pkt 1 prd nie wskazuje zasad ustalania właściwości miejscowej organu posiadającego kompetencję do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu, a ponadto właściwości takiej nie można jednoznacznie ustalić przez odwołanie się do treści rozporządzeń wykonawczych do prd, w których nie wskazano starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu jako organu rejestrującego, właściwego do przyjęcia zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu. Na podstawie tych przepisów nie można natomiast wnioskować, że skoro rejestracji pojazdu dokonał konkretny (tj. właściwy miejscowo) starosta, to do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu właściwy jest ten sam starosta. Wobec tego ustalenie właściwości miejscowej organu musi nastąpić na podstawie przepisów kpa. Zdaniem Starosty Pruszkowskiego, w niniejszej sprawie do ustalenia organu właściwego miejscowo należy zastosować regułę wskazaną w art. 21 § 1 pkt 3 kpa, w której decydujące znaczenie ma miejsce zamieszkania strony w kraju. Skoro z akt sprawy wynika, że J. W. zamieszkuje w Ostrołęce, to stosownie do art. 78 ust. 2 prd oraz art. 21 § 1 pkt 3 kpa organem właściwym rzeczowo i miejscowo do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest Prezydent Miasta Ostrołęki (starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty