Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. I GSK 1103/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski (spr.) Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Jacek Boratyn Protokolant Katarzyna Domańska po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 1421/22 w sprawie ze skargi A w K. na decyzję Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 kwietnia 2022 r. nr DFS-WRCP.612.6.2022.MS w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty środków 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A w K. na rzecz Ministra Edukacji i Nauki 1800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. akt V SA/Wa 1421/22 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (aktualnie: Dz. U. 2023 r., poz. 1634 – dalej jako p.p.s.a.) oddalił skargę A z siedzibą w K. na decyzję Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 kwietnia 2022 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty środków. Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu 26 stycznia 2017 r. pomiędzy Ministrem Edukacji Narodowej pełniącym rolę Instytucji Pośredniczącej (dalej również jako "IP"), a A w K. (dalej jako: fundacja, beneficjent lub skarżąca), została zawarta umowa o dofinansowanie projektu nr [...] pn. "[...]". Wcześniej, w dniu 20 grudnia 2016 r. pomiędzy Fundacją, a Wyższą Szkołą Ekonomii i Informatyki w Krakowie, Uniwersytetem B oraz Związkiem Powiatów Polskich została zawarta umowa partnerska na rzecz realizacji projektu.
W trakcie realizacji projektu w dniu 13 czerwca 2017 r. Fundacja złożyła do Ministra wniosek o płatność. W wyniku weryfikacji tego wniosku, część kosztów przedstawionych do rozliczenia, poniesionych na wypłatę dodatku specjalnego dla G. P. będącej kierownikiem projektu w B, została uznana za niekwalifikowalne w projekcie. Za niekwalifikowalne uznano wydatki poniesione na dodatek specjalny dla G. P. w części przekraczającej procent wskazany w porozumieniu stron do aneksu do umowy o pracę z dnia 11 lipca 2011 r. Po uwzględnieniu planowanego zaangażowania do realizacji projektu na 4 miesiące i opierając się na przesłanym przez Fundację porozumieniu stron określającym wysokość dodatku specjalnego na poziomie 29,89% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego (8.530,00 zł + 450,00 zł = 8.980,00 zł x 0,2989 = 2.684,12 zł/miesiąc - kwota kwalifikowalnego dodatku specjalnego), IP uznała proporcjonalnie część jej wynagrodzenia za niekwalifikowalną: poz. 3 w kwocie 2.061,57 zł, poz. 5 w kwocie 6.906,27 zł, poz. 6 w kwocie 7.730,90 zł, poz. 7 w kwocie 10.307,86 zł, koszty pośrednie 10% w kwocie 2.700,66 zł. Łącznie IP uznała za niekwalifikowalne wydatki w kwocie 29.707,26 zł i wezwała Fundację do ich zwrotu w terminie 14 dni.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty