02.02.2022

Postanowienie NSA z dnia 2 lutego 2022 r., sygn. III FSK 2741/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący – Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia WSA (del.) Bogusław Woźniak (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 lipca 2020 r., sygn. akt I SA/Go 200/20 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Słubicach na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia 2 czerwca 2016 r., nr [...] w przedmiocie skargi na uchwałę rady miejskiej w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) odrzuca skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 30 lipca 2020 r., sygn. akt I SA/Go 200/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. po rozpoznaniu skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w S. stwierdził nieważność § 2 uchwały Rady Miejskiej w S. z 2 czerwca 2016 r., nr [...] w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym oraz ustalenia stawki tej opłaty. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał art. 147 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) – dalej jako: "P.p.s.a".

Sąd I instancji przedstawił następujący stan sprawy.

Prokurator Rejonowy w S. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. skargę na uchwałę Rady Miejskiej w S. nr [...] z 2 czerwca 2016 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty w części. Prokurator zarzucił rażące i istotne naruszenie przepisu art. 7 i 94 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, dalej jako u.s.g.), art. 6j ust. 2 w zw. z art. 6k ust. 1 pkt 1 i art. 6c ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250, dalej: u.c.p.g.) w brzmieniu obowiązującym w dacie uchwalenia powyższej uchwały poprzez przekroczenie granicy upoważnienia ustawowego w § 2 zaskarżonej uchwały poprzez określenie, iż miesięczna stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieralnymi w sposób selektywny oraz za odpady komunalne, które nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny dotyczy gospodarstwa domowego w odpowiednio określonych stawkach zróżnicowanych od liczby osób wchodzących w skład tegoż gospodarstwa domowego, gdy tymczasem treść przepisu art. 6j ust. 2 nie przewiduje różnicowania stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a jedynie przewiduje możliwość ustalenia jednej stawki od gospodarstwa domowego, a tym samym jest to różnicowanie wysokości opłat za odbiór odpadów w sposób nieznany ustawowym kryteriom. Na tej podstawie skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w części, tj. co do § 2, czyli dotyczącej zróżnicowania stawki w zależności od liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne