Postanowienie SN z dnia 28 listopada 2023 r., sygn. III USK 372/22
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Maciej Pacuda
w sprawie z odwołania R.H.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Z.
o wypłatę emerytury,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 28 listopada 2023 r.,
skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu
z dnia 7 kwietnia 2022 r., sygn. akt III AUa 978/21,
1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
2. zasądza od odwołującego się na rzecz organu rentowego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych z odsetkami ustawowymi (art. 98 § 11 k.p.c.) tytułem kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
M.G.
UZASADNIENIE
Sąd Apelacyjny – Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Poznaniu wyrokiem z dnia 7 kwietnia 2022 r., wydanym na skutek apelacji wniesionej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Z. od wyroku Sądu Okręgowego – Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Zielonej Górze z dnia 23 czerwca 2021 r., zmienił ten wyrok i oddalił odwołanie ubezpieczonego R.H. od decyzji organu rentowego z dnia 24 lutego 2021 r., którą przyznano ubezpieczonemu prawo do emerytury, zawieszając jej wypłatę z powodu równoczesnego pobierania korzystniejszej emerytury wojskowej, oraz dotyczącej tej samej kwestii decyzji z dnia 6 kwietnia 2021 r.
Ubezpieczony R.H. wniósł do Sądu Najwyższego skargę kasacyjną od wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 7 kwietnia 2022 r., zaskarżając ten wyrok w całości i zarzucając naruszenie art. 32 i art. 67 Konstytucji RP w związku z art. 95 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
We wniosku o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania skarżący podniósł, że w sprawie istnieje potrzeba wykładni przepisów prawnych budzących poważne wątpliwości. Wątpliwości te dotyczą bowiem kwestii, czy art. 15aa i art. 15ab wprowadzone do ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin (dalej jako ustawa zaopatrzeniowa) w związku z art. 15a tej ustawy, w zakresie wyboru przez emeryta wojskowego sposobu ustalenia emerytury nie naruszają konstytucyjnej zasady równości, skoro przyznają emerytom wojskowym przyjętym do służby wojskowej pierwszy raz po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r., uprawnienie do wyboru zasad i wysokości emerytury albo według zasad określonych w art. 15a albo zasad określonych w art. 15aa ustawy zaopatrzeniowej, co powoduje, że emeryci wojskowi przyjęci do służby po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r., są w lepszej sytuacji niż emeryci wojskowi przyjęci do służby przed 2 stycznia 1999 r.? Wątpliwości skarżącego budzi również to, czy brak możliwości skonsumowania odkładanych w trakcie pracy poza służbą składek, w przypadku emerytów wojskowych rozpoczynających służbę przed dniem 2 stycznia 1999 r., niemogących skonsumować tych składek przez uwzględnienie w wojskowym świadczeniu emerytalnym, w związku z maksymalnym świadczeniem w wysokości 75% podstawy wymiaru, jest uzasadniony zasadą solidarności ryzyka i nie narusza art. 67 Konstytucji, w zakresie przyznanego obywatelom prawa do zabezpieczenia społecznego w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty