Postanowienie SN z dnia 24 lipca 2023 r., sygn. III USK 337/22
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Bohdan Bieniek
w sprawie z odwołania J. G.
od decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno - Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
o wysokość emerytury policyjnej i policyjnej renty inwalidzkiej,
na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 24 lipca 2023 r.,
na skutek skarg kasacyjnych odwołującego się oraz organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Lublinie
z dnia 25 maja 2022 r., sygn. akt III AUa 32/22,
1. odmawia przyjęcia skarg kasacyjnych do rozpoznania,
2. zasądza od organu rentowego na rzecz skarżącego 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
UZASADNIENIE
Sąd Apelacyjny w Lublinie, wyrokiem z dnia 25 maja 2022 r., oddalił apelacje od wyroku Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia 18 listopada 2021 r., mocą którego zmieniono decyzję Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie z dnia 4 lipca 2017 r. i ustalił J. G., od dnia 1 października 2017 r., wysokość emerytury policyjnej w kwocie 3.905,81 zł (pkt I), oddalając odwołanie w pozostałym zakresie (pkt 2).
Sąd Apelacyjny zaaprobował ustalenie, że ubezpieczony pełnił służbę na rzecz totalitarnego państwa od 16 listopada 1983 r. do 31 lipca 1990 r., o której mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2022 r., poz. 1626, dalej jako ustawa zaopatrzeniowa); natomiast w służbie pozostawał do 2005 r., uzyskując łączny staż 21 lat, 10 miesięcy i 10 dni. Jednocześnie za prawidłowe stanowisko Sąd odwoławczy uznał, że redukcja wysokości świadczenia emerytalnego może mieć miejsce za lata 1983-1900, co prowadzi do wniosku, że podstawa wymiaru świadczenia powinna wynosić 66,73%. Z kolei w odniesieniu do renty inwalidzkiej – w myśl art. 22a ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej- należało obniżyć podstawę wymiaru o 10% za każdy rok służby na rzecz totalitarnego państwa, co w efekcie powodowało zastosowanie wskaźnika 0% w przypadku tego świadczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty