Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606555)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.05.2023 Obrót gospodarczy

    Wyrok SN z dnia 25 maja 2023 r., sygn. II NSKP 12/23

    Sąd Najwyższy w składzie:

    Prezes SN Joanna Lemańska (przewodniczący) ‎

    SSN Paweł Czubik ‎

    SSN Krzysztof Wiak (sprawozdawca)

    w sprawie z powództwa P. S.A. w W. przeciwko Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego o nałożenie kary pieniężnej po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 25 maja 2023 r. skargi kasacyjnej pozwanego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie ‎z 17 września 2021 r., sygn. VII AGa 635/19

    uchyla w całości zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, pozostawiając temu sądowi rozstrzygnięcie o kosztach postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    P. S.A. z siedzibą w W. (dalej: „powód”) jest przedsiębiorcą wpisanym do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Przedmiotem działalności powoda jest wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, świadczenie usług elektroenergetycznych oraz inna działalność. Spółka wykonuje także działalność przewozową na kolei w oparciu o licencję nr […] (głównie przewozy utrzymaniowo-naprawcze na rzecz P. S.A., związane z utrzymaniem sieci trakcyjnej oraz przewozy kolejowe towarów na potrzeby własne). Powód jest licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym, w związku z czym był zobowiązany do posiadania certyfikatu bezpieczeństwa. Pierwszy certyfikat bezpieczeństwa – część A dla przewoźnika kolejowego powód otrzymał 9 kwietnia 2009 r. Certyfikat ten został przedłużony do 8 kwietnia 2019 r., a następnie zmieniony przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (dalej: „Prezes UTK”) 21 stycznia 2016 r. w zakresie objęcia nim bocznic kolejowych eksploatowanych przez powoda. Natomiast certyfikat bezpieczeństwa – część B powód uzyskał 9 lutego 2010 r., który został zmieniony 28 maja 2014 r., a także przedłużony do 8 lutego 2020 r.

    Dnia 16 grudnia 2013 r. powód otrzymał świadectwo bezpieczeństwa nr […] dla użytkownika bocznicy kolejowej […].

    Pismem z 12 stycznia 2015 r. Prezes UTK z urzędu wszczął postępowanie administracyjne w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za eksploatację bocznicy kolejowej bez dokumentu uprawniającego, tj. świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • VAT
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.