Postanowienie SN z dnia 8 marca 2023 r., sygn. I USK 224/22
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Robert Stefanicki
w sprawie z odwołania Filharmonii […] im. […] w Ł.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych […] Oddziałowi w Łodzi
z udziałem zainteresowanego P. M.
o podleganie ubezpieczeniom społecznym i podstawę wymiaru składek,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 8 marca 2023 r.,
skargi kasacyjnej Filharmonii […] im. […] w Ł.
od wyroku Sądu Apelacyjnego w Łodzi
z dnia 6 kwietnia 2022 r., sygn. akt III AUa 1231/21,
1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
2. zasądza od skarżącej - Filharmonii […] im. […] w Ł. na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych […] Oddziałowi w Łodzi 240 zł (dwieście czterdzieści) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
UZASADNIENIE
Zakład Ubezpieczeń Społecznych […] Oddział w Łodzi decyzją z 29 czerwca 2020 r. stwierdził, że P. M. (zainteresowany) podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym tj. emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w okresach od 16 marca 2017 r. do 17 marca 2017 r. oraz od 23 marca 2017 r. do 24 marca 2017 r. jako zleceniobiorca u płatnika składek Filharmonii [...] im. [...] w Ł., która w odwołaniu od ww. decyzji wniosła o jej uchylenie i zasądzenie od ZUS kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.
Sąd Okręgowy w Łodzi VIII Wydział Pracy i Ubezpieczeń wyrokiem z dnia 2 lipca 2021 r. oddalił odwołanie płatnika składek oraz zasądził na rzecz ZUS zwrot kosztów zastępstwa procesowego. W wyniku prowadzonego postępowania Sąd I instancji ustalił, że Filharmonia [...] zawarła z P. M. dwie umowy - z dnia 17 lutego 2017 r. - nazwane „umową o dzieło” tj.: z terminem wykonania: przygotowanie scenariusza do dnia 16 marca 2017 r., wygłoszenie scenariusza 17 marca 2017 r., w ramach której wykonawca zobowiązał się na zamówienie zamawiającego do wykonania dzieła, polegającego na: „Przygotowaniu scenariusza słownej wypowiedzi odnoszącej się do tematu koncertu symfonicznego odbywającego się w Sali Koncertowej Filharmonii [...] w dniu 17 marca 2017 r. oraz jego wykonawców, a także wygłoszeniu treści scenariusza, po jego akceptacji przez zamawiającego w trakcie prelekcji przed ww. koncertem” wraz z terminem wykonania: przygotowanie scenariusza do dnia 23 marca 2017 r., wygłoszenie scenariusza 24 marca 2017 r., w ramach której Wykonawca zobowiązał się na zamówienie zamawiającego do wykonania dzieła, polegającego na: „Przygotowaniu scenariusza słownej wypowiedzi odnoszącej się do tematu koncertu symfonicznego odbywającego się w Sali Koncertowej Filharmonii [...] w dniu 24 marca 2017 r. oraz jego wykonawców, a także wygłoszeniu treści scenariusza, po jego akceptacji przez zamawiającego w trakcie prelekcji przed ww. koncertem”. W ramach tych umów zainteresowany miał przygotować scenariusz koncertu, a następnie wygłosić go na spotkaniu melomanów, przedstawić im program koncertu. Filharmonia liczyła na inwencję, czyli autorski scenariusz. Zainteresowany wykorzystywał przy tym takie środki wyrazu jak głos, intonację, osobowość. Prawa autorskie były przenoszone na Filharmonię. Scenariusz był minimum treściowym. Umowy miały charakter ramowy. Chodziło tylko i wyłącznie o sformalizowanie współpracy. Wszystko inne nie było w umowie doprecyzowane. Sąd I instancji w zakresie opinii prywatnej dr hab. M. K. stwierdził, iż była ona nieprzydatna do rozstrzygnięcia. Bez wpływu na wynik rozstrzygnięcia pozostawała też teść decyzji Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty