01.02.2023 Ubezpieczenia

Wyrok SN z dnia 1 lutego 2023 r., sygn. III USKP 156/21

Okres odbywania zasadniczej lub okresowej służby wojskowej powinien być traktowany jako przymusowa przerwa w zatrudnieniu w celu zachowania wszelkich uprawnień związanych z zatrudnieniem w tym samym zakładzie pracy.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Leszek Bielecki (przewodniczący, sprawozdawca) ‎

SSN Robert Stefanicki ‎

SSN Renata Żywicka

w sprawie z odwołania J. M. ‎od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Legnicy ‎o rekompensatę, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 1 lutego 2023 r., ‎skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu ‎z dnia 11 grudnia 2019 r., sygn. akt III AUa 455/19,

uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje do ponownego rozpoznania Sądowi Apelacyjnemu we Wrocławiu oraz orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Sąd Apelacyjny we Wrocławiu III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z 11 grudnia 2019 r., III AUa 455/19, po rozpoznaniu apelacji odwołującego się J. M., zmienił wyrok Sądu Okręgowego w Legnicy z 6 marca 2019 r., V U 578/18, i poprzedzającą go decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Legnicy z 6 sierpnia 2018 r. w ten sposób, że przyznał odwołującemu się prawo do rekompensaty.

W sprawie tej ustalono, że odwołującemu (ur. 6 maja 1953 r.) przyznano prawo do emerytury w powszechnym wieku emerytalnym od 6 maja 2018 r. W dniu 12 czerwca 2018 r. złożył wniosek o rekompensatę z tytułu pracy w szczególnych warunkach. Kontestowaną w niniejszej sprawie decyzją organ rentowy odmówił mu prawa do tego świadczenia wskazując, iż nie posiada on wymaganego 15-letniego okresu pracy w szczególnych warunkach, a jedynie 14 lat, 2 miesiące i 6 dni.

Odwołujący był zatrudniony w P. spółce z o.o. w L. w okresie od 18 maja 1978 r. do 9 stycznia 1987 r., w tym od 1 kwietnia 1981 r. do 9 stycznia 1987 r. w Wydziale Transportu Samochodowego w Ż. na stanowisku kierownika oddziału remontowego. W tym okresie Zakład Transportu podlegał pod K. i składał się z kilku wydziałów. Oddział Remontowy, który wchodził w skład Wydziału Transportu Samochodowego, zajmował się remontami pojazdów samochodowych, dźwigów i sprzętu specjalistycznego. Na Oddziale Remontowym zatrudnionych było ok. 600 osób pracujących na trzy zmiany. Większość z nich to byli kierowcy, ponadto było ok. 80 mechaników, dyspozytorzy, osoby zajmujące się typową techniką, elektrycy samochodowi, pracownicy zajmujący się naprawami pomp wtryskowych. Wnioskodawca zarządzał tym wydziałem przy pomocy mistrzów zmianowych, ponadto prowadził równolegle nadzór nad budową hali remontowej za H. W zakładzie były trzy kanały remontowe, w których napraw pojazdów dokonywali mechanicy. Wnioskodawca bezpośrednio podlegał kierownikowi wydziału, zaś jemu podlegali pracownicy stacji obsługi. Zastępował go w razie nieobecności mistrz stacji obsługi. Do jego obowiązków należało: nadzorowanie i kontrolowanie całokształtu prac związanych z działalnością stacji obsługi, uzgadnianie i czuwanie nad prawidłowym opracowaniem harmonogramów przeglądów technicznych pojazdów oraz konserwacją i naprawą maszyn i urządzeń, bieżące kontrolowanie wykonania zaplanowanych obsług technicznych i napraw, stała kontrola prowadzonej ewidencji pobranych części i innych materiałów na poszczególne pojazdy, kontrolowanie prawidłowości eksploatowania środków trwałych będących w użytkowaniu oddziału, stałe nadzorowanie i kontrolowanie stanu technicznego pojazdów pod względem bezpieczeństwa oraz stanem mającym bezpośredni wpływ na ekonomiczne eksploatowanie pojazdów, przestrzeganie obowiązujących terminów w przeprowadzeniu konserwacji urządzeń dźwigowych, wprowadzanie doskonalszych form pracy i organizacji w pionie technicznym, przestrzeganie zasady zatrudniania pracowników zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, współpraca z Klubem Techniki i Racjonalizacji oraz stowarzyszeniami technicznymi w dążeniu do umasowienia ruchu wynalazczości pracowniczej, miał również obowiązek brać czynny udział w szkoleniu okresowym zakresu bhp i p.poż. oraz bieżąco kontrolować okresowe badania pracowników. Ponadto musiał dokonywać uzgodnień z działem zaopatrzenia i składać zamówienia na części zamienne, materiały i urządzenia oraz prowadzić ewidencję przedmiotów nietrwałych będących na wyposażeniu wydziału. Współpracował w komórce organizacyjnej z pracownikami magazynu części zamiennych, dyspozytorami i mistrzami oraz pracownikami kontroli technicznej, zaś w zakładzie z działami zaopatrzenia materiałowego, działem energomechanicznym i księgowością.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty