19.04.2023 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.132.2023.2.EB

Podlegania opodatkowaniu ryczałtem przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 14 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu ryczałtem przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 marca 2023 r.(wpływ 10 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 1 stycznia 2023 r. będzie wyłącznym właścicielem nieruchomości (kamienicy), której poszczególne lokale będzie wynajmował. Czynności te nie będą wykonywane w ramach działalności gospodarczej, a nieruchomość nie będzie stanowiła składnika majątku związanego z działalnością gospodarczą. Wnioskodawca w związku z przychodem z tytułu najmu będzie opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Od rozpoczęcia najmu będzie obowiązywała umowa o zarządzanie nieruchomością prywatną zawarta z osobą trzecią (zarządcą). W ramach tej umowy właściciel powierza, a zarządca przyjmuje do zarządzania nieruchomość. W ramach zarządzania nieruchomością zarządca jest zobowiązany do podejmowania szeregu czynności, między innymi: zabezpieczenia nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, wystawiania i dostarczania najemcy rachunków z tytułu najmu, zawierania i rozliczania umowy ubezpieczenia nieruchomości, zgłaszania i rozliczania w imieniu właściciela podatku od nieruchomości, utrzymania w sprawności technicznej domofonu, drzwi wejściowych, ogrodzenia i monitoringu, dokonywania napraw, prowadzenia remontów oraz innych czynności niezbędnych do prawidłowego zarządzania nieruchomością. Zarządca, w ramach obowiązków zawartych w umowie z właścicielem, będzie przyjmował wpłaty od najemców z tytułu umów najmu. W tym celu utworzy on (zarządca) rachunek bankowy, na który będą wpływały należności z tytułu umów najmu lokali oraz inne przychody i pożytki z nieruchomości. Zarządca założy także rachunek pomocniczy przeznaczony na fundusz remontowy, gdzie będzie wpłacał 10% wszystkich wpływów na rachunek bankowy z danego miesiąca. Właścicielem rachunku bankowego i rachunku pomocniczego będzie zarządca, a właściciel nieruchomości może żądać informacji o operacjach dokonywanych na tych rachunkach. Zarządca w imieniu właściciela będzie także z rachunku bankowego pokrywać koszty w postaci opłat za wodę, śmieci, gaz, energię elektryczną części wspólnej budynku, za internet, za sprzątanie, za drobne naprawy, za przeglądy kominiarskie, elektryczne i budowlane, za deratyzację, za ubezpieczenie nieruchomości, podatek od nieruchomości, koszty prowadzenia spraw w e-sądzie łącznie z postępowaniami egzekucyjnymi, z tytułu zarządu nieruchomością, innych związanych z dbałością o nieruchomość. Zarządcy przysługuje miesięczne wynagrodzenie za wykonywanie przedmiotu umowy w wysokości 6% wszystkich wpłat z tytułu najmu nieruchomości, powiększone o 30% wpłat uzyskanych drogą egzekucji komorniczych Wynagrodzenie zarządcy również wypłacane będzie z rachunku bankowego, założonego dla obsługi spraw związanych z nieruchomością. Z zapisów umowy będzie wynikało, że zarządca w terminie do 10 dnia miesiąca następnego za miesiąc poprzedni jest zobowiązany przedstawić właścicielowi nieruchomości informację o wysokości różnicy pomiędzy wszystkimi przychodami z nieruchomości a kosztami jej utrzymania wraz z tworzonym funduszem remontowym. Jeżeli różnica ta będzie dodatnia, to kwota różnicy stanowić będzie kwotę pozostawioną do dyspozycji właściciela z tytułu przychodów uzyskanych z nieruchomości za dany miesiąc. Kwotę pozostawioną do dyspozycji zarządca będzie wypłacał właścicielowi w terminie do 10 dnia miesiąca następującego za miesiąc poprzedni. Najemcy nie przekazują bezpośrednio należności Wnioskodawcy. Należności przekazywane będą zarządcy. Będzie to łączna opłata, do której refakturowane będą koszty 1:1 w okresach kwartalnych. Najemca uiszcza na konto zarządcy opłatę z tytułu umowy najmu. Zarządca w imieniu Wnioskodawcy kwartalnie będzie naliczał w proporcjach koszty najemcom w taki sposób:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne