15.03.2022

Postanowienie SN z dnia 15 marca 2022 r., sygn. II USK 446/21

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Krzysztof Rączka

w sprawie z odwołania J. R.
‎przeciwko Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w W.
‎o wysokość emerytury,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 15 marca 2022 r.,
‎skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego w (…)
‎z dnia 14 października 2020 r., sygn. akt III AUa (…),

odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania.

UZASADNIENIE

Wyrokiem z 14 października 2020 r., sygn. akt III AUa (…) Sąd Apelacyjny w (…) w wyniku apelacji odwołującego się J. R. zmienił zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego w W. z 22 stycznia 2020 r., sygn. akt XIV U (…) i poprzedzającą go decyzję Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. z 5 grudnia 2018 r., nr (...) w ten sposób, że uwzględnił dodatkowo okres od 15 września 1999 r. do 14 czerwca 2000 r., jako równorzędny ze służbą w Służbie Celnej, począwszy od 1 lipca 2019 r., zaś w pozostałym zakresie apelację oddalił.

Decyzją z 5 grudnia 2018 r. Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W. na podstawie art. 5 ust. la oraz art. 12, 15d w związku z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2018 r., poz. 132 ze zm.) ustalił J. R. od 4 września 2018 r., tj. od ukończenia 55 roku życia prawo do emerytury i jej wysokość w kwocie 2.348,11 zł.

W odwołaniu od powyższej decyzji J. R. wniósł o ponowne przeliczenie świadczenia emerytalnego oraz uwzględnienie okresu służby od 15 listopada 1985 r., a nie od 15 czerwca 2000 r., bowiem licząc od tej daty podstawa wymiaru emerytury byłaby wyższa. Odwołujący się zarzucił organowi rentowemu poczynienie błędnych ustaleń faktycznych, co do przebiegu służby, tj., że zaczęła się ona od 15 czerwca 2000 r. podczas, gdy początek pełnienia służby powinien być określony na datę 15 listopada 1985 r. Nadto skarżący wskazał na obrazę przepisów art. 21 ust. 1 oraz, art. 22 ust. 2 ustawy z 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2017 r., poz. 1321) w związku z art. 94 ust. 1 i 2 i 3 ustawy z 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz.U. 1999 nr 72 poz. 802 z późn.zm.) oraz art. 99 ust. 8 oraz art. 222 ust. 1 oraz art. 231 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. 2009 r. Nr 168 poz. 1323 z późn.zm.) oraz art. 165 ust. 3 ustawy przepisy wprowadzające Krajową Administrację Skarbową z 16 listopada 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948) gdyż przepisy pierwszej ze wskazanych ustaw pomijają okresy pracy w administracji celnej przed 1 lipca 2000 r. i nie zaliczają jej do okresu uprawniającego do emerytury „mundurowej” (lub nie zaliczanie jej do okresu równorzędnego do okresu pełnienia służby) co jest działaniem dyskryminującym i niezgodnym z Konstytucją RP (art. 2 w zw. z art. 7 i art. 32 ust. 1 Konstytucji, bowiem zasady zaliczeń tych okresów służby były zupełnie odmiennie zapisywane wcześniej w obu ustawach o Służbie Celnej (z 1999 oraz z 2009 roku) oraz w ustawie przepisy wprowadzające Krajową Administrację Skarbową, które to ustawy przyznały mu prawo do zaliczenia okresu zatrudnienia na poczet służby. Odwołujący wskazywał, że służbę jako funkcjonariusz celny w Izbie Celnej w P. pełnił od 15 listopada 1985 r. W okresie tym również pełnił służbę w szczególnym charakterze tj. od 15 listopada 1985 r. do 31 grudnia 2008 r., służbę pełnił jako funkcjonariusz kolejno: w Urzędzie Celnym w P., Izbie Celnej w P. oraz Izbie Administracji Skarbowej R. w systemie zmianowym w granicznych i wewnętrznych Oddziałach Celnych: M., Ż., P., K., K., H., wykonując czynności zgodnie z zakresami obowiązków i poleceniami przełożonych, które dokumentują wykonywanie tzw. czynności policyjnych, tj. zwalczanie i ściganie przestępstw i wykroczeń w zakresie ustalonym ustawą karną skarbową. Odwołujący domagał się w przypadku zaliczenia poprzednich lat pełnienia służby, uwzględnienia 10 kolejnych lat okresów uposażenia do podstawy wymiaru emerytury - od 1 stycznia 2000 r. (pełny rok służby) do 31 grudnia 2009 r. ponieważ został wliczony do wskaźnika rok 2010, w którym pracował tylko 12 dni (tj. od 1 stycznia 2010 r. do 12 stycznia 2010 r.), co znacząco obniżyło mu wskaźnik, a tym samym świadczenie emerytalne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp