Wyrok SN z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. II CSKP 609/22
Interesu publicznego nie można utożsamiać z interesem zamawiającego. To pojęcie należy postrzegać jako potrzebę ogółu lub określonej grupy społecznej; powinien on być ponadto pojmowany jako cel, dla którego zaspokojenia miało być realizowane określone zamówienie. Interes publiczny ma zatem doniosłe znaczenie dla ogółu ludzi.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Tomasz Szanciło (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Marcin Łochowski
SSN Krzysztof Wesołowski
w sprawie z powództwa "K." spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w W. przeciwko S. spółce akcyjnej w B. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 30 czerwca 2022 r., skargi kasacyjnej pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w (…) z dnia 27 lutego 2020 r., sygn. akt V AGa (…),
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w (…) do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 27 lutego 2020 r. Sąd Apelacyjny w (…), na skutek apelacji powoda „K.” sp. z o.o. w W. w sprawie o zapłatę kwoty 455 837,04 zł przeciwko pozwanemu S. S.A. w B. (dalej: „S.”), zmienił zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego w K. z 30 października 2018 r. w ten sposób, że zasądził od pozwanego na rzecz powoda dochodzoną kwotę z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od 9 lutego 2017 r. i kwotę 33 609 zł tytułem kosztów procesu.
Sąd Apelacyjny podzielił następujące ustalenia faktyczne poczynione przez Sąd Okręgowy:
W dniu 17 stycznia 2015 r., w związku z nierentownością części sektora branży górniczej, m.in. KWK „M.”, doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy stroną rządową, Międzyzwiązkowym Komitetem Protestacyjno-Strajkowym, zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w K. S.A. w K. oraz zarządami S., K. S.A. w przedmiocie wdrożenia planów naprawczych. Pozwany zagwarantował w nim przygotowanie planów naprawczych zorganizowanych części przedsiębiorstwa poszczególnych kopalń, w tym KWK „M.”. Objęte porozumieniem kopalnie zobowiązały się prowadzić eksploatację w ramach przygotowanych programów naprawczych zgodnie z decyzją Rady UE nr 2010/787/UE z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla (Dz.Urz. UE L nr 336, s. 24, dalej: „decyzja 2010/787”), która przewidywała sukcesywne wygaszanie działalności wydobywczej, przy czym, zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a w zw. z art. 1 lit. b i d trwałe zakończenie produkcji i sprzedaży węgla przez jednostkę produkcyjną węgla korzystającą z pomocy państwa miało nastąpić nie później niż 31 grudnia 2018 r. W związku z tym porozumieniem 30 kwietnia 2015 r. S. nabyła nieodpłatnie KWK „M.”. Kopalnia ta prowadziła działalność eksploatacyjną w oparciu o sporządzony program naprawczy. Wydobycie było możliwe dzięki pomocy unijnej, przewidującej udzielanie dopłat pokrywających straty produkcyjne. Dopłaty dla sektora górniczego miały być wypłacane do 31 grudnia 2018 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty