Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.431.2022.2.JK
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów w przypadku, gdy w umowie sprzedaży z najemcami brak jest informacji o mediach oraz wysokości obciążenia za nie oraz w przypadku, gdy w umowie sprzedaży z najemcami jest zapis o pobieraniu opłaty za media w formie ryczałtu, a brak jest szczegółowego sprecyzowania za jakiego rodzaju media kontrahent zostanie obciążony – jest nieprawidłowe;
-prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów w okresach, kiedy nie występuje sprzedaż opodatkowana z niezależnych przyczyn w jednostkach oświatowych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup mediów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2022 r. (wpływ 4 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina Miasto X podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, tworząc z nimi wspólnie jednego podatnika podatku VAT – zarejestrowanego i czynnego. Gmina poprzez swoje jednostki/zakład budżetowy prowadzi działalność: zarówno opodatkowaną, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), zwolnioną z VAT, jak również działalność niepodlegającą opodatkowaniu, realizowaną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 559). Każda z jednostek/zakład budżetowy na fakturach sprzedaży, jako sprzedawcę przedstawia dane Gminy, podając jako wystawcę dokumentu dane konkretnej jednostki/zakładu budżetowego, która faktycznie sprzedaży dokonuje. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku faktur zakupu – każda z jednostek/zakład budżetowy otrzymuje dokumenty, w których jako nabywca wskazana jest Gmina, a odbiorcą jest faktyczna jednostka/zakład budżetowy, dokonujące danego zakupu na swoje potrzeby. Jednostka/zakład budżetowy samodzielnie dokonuje bezpośredniej alokacji zakupów przyporządkowując, jakiego rodzaju działalności w danej jednostce/zakładzie budżetowym, dotyczy zakup. Na tej podstawie podatek VAT naliczony albo nie jest odliczany albo jest odliczany: w całości, lub z uwzględnieniem wskaźników wyliczonych dla każdej jednostki budżetowej na podstawie art. 86 i 90 ustawy o VAT. Na podstawie dokumentów zakupu i sprzedaży w każdej jednostce/zakładzie budżetowym dokonywane jest rozliczanie podatku VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty