Postanowienie SN z dnia 2 marca 2022 r., sygn. II DO 38/21
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Adam Roch (przewodniczący)
SSN Jarosław Duś (sprawozdawca)
SSN Piotr Sławomir Niedzielak
Protokolant Marta Brzezińska
w sprawie sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego S. K.
po rozpoznaniu w Sądzie Najwyższym Izbie Dyscyplinarnej
na posiedzeniu niejawnym w dniach 23 lutego 2022 r. i 2 marca 2022 r.
zażalenia Prokuratury Krajowej Wydziału Spraw Wewnętrznych z dnia 14 czerwca 2021 r. od postanowienia Sądu Najwyższego Izby Dyscyplinarnej z dnia 1 czerwca 2021 r. o sygn. akt I DI 16/21 dotyczącego uznania się niewłaściwym do rozpoznania wniosku o podjęcie uchwały w przedmiocie zezwolenia na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego S. K.
na podstawie art. 82 § 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym
postanowił:
I. odroczyć rozpoznanie sprawy,
II. przedstawić do rozstrzygnięcia składowi 7 sędziów Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego następujące zagadnienie prawne:
„czy brak unormowania kwestii wyrażenia zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w ustawie z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz. U. z 2021 roku, poz. 137) skutkuje koniecznością zastosowania art. 49 § 1 tej ustawy i dalej uregulowań wynikających z art. 55 § 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 roku o Sądzie Najwyższym (t.j. Dz. U. z 2021 roku, poz. 1904), czy też zastosować należy wprost przepis art. 27 § 1 pkt 1a ustawy z dnia 8 grudnia 2017 roku o Sądzie Najwyższym odnoszący się do sędziów i asesorów wszystkich sądów”?
UZASADNIENIE
W dniu 13 marca 2021 r. do Sądu Najwyższego Izby Dyscyplinarnej wpłynął wniosek Prokuratury Krajowej Wydziału Spraw Wewnętrznych o podjęcie uchwały w przedmiocie zezwolenia na pociągnięcie sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego S. K. do odpowiedzialności karnej za przestępstwo z art. 177 § 1 k.k. w sprawie oznaczonej sygn. akt PKXIV Ds. (…) (akta sprawy I Dl 16/21, k. 2-10). Jak wskazano w treści uzasadnienia przedmiotowego wniosku, motywacją skierowania go do rozpoznania przez Sąd Najwyższy orzekający w Izbie Dyscyplinarnej była treść przepisu art. 49 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 137), z której wnioskodawca wywiódł, że właściwym do rozpoznania wniosku o uchylenie immunitetu jest Izba Dyscyplinarna Sądu Najwyższego (akta sprawy I Dl 16/21, k. 10).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty