Postanowienie SN z dnia 15 października 2021 r., sygn. V CSKP 124/21
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Krzysztof Strzelczyk (przewodniczący)
SSN Władysław Pawlak
SSN Roman Trzaskowski (sprawozdawca)
Protokolant Izabella Janke
w sprawie z powództwa F. B., J. B. i U. M.
przeciwko X. […] z siedzibą w E. (Holandia)
o zapłatę,
po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 15 października 2021 r.,
skargi kasacyjnej powodów
od postanowienia Sądu Apelacyjnego w […]
z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. akt I AGz […]
uchyla zaskarżone postanowienie i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w […] do ponownego rozpoznania, pozostawiając rozstrzygnięcie o kosztach postępowania kasacyjnego do orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie.
UZASADNIENIE
Powodowie F. B., J. B. i U. M. domagali się zasądzenia na swoją rzecz od pozwanej X. […] z siedzibą w E., Królestwo Niderlandów (dalej - „X.”), kwoty 50 tys. 9 zł z odsetkami ustawowymi jako odszkodowania za szkodę powstałą w związku z naruszeniem przez X. prawa konkurencji.
Powołali się na to, że w 2007 r. w ramach swej działalności gospodarczej wzięli w leasing i nabyli w W. dwa samochody ciężarowe wyprodukowane przez pozwaną („Samochody”). Zwrócili też uwagę, że w dniu 19 lipca 2016 r. Komisja Europejska wydała decyzję nr C(2016) 4673 w sprawie AT.39824 - Samochody Ciężarowe (streszczenie decyzji Dz. Urz. UE 2017, C 108, s. 6; dalej - „Decyzja KE”), dotyczącą postępowania na mocy art. 101 TFUE oraz art. 53 porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym z dnia 2 maja 1992 r., zatwierdzonego decyzją Rady UE i Komisji WE (Dz.U. 1994, L 1, s. 3; dalej - „Porozumienie o EOG”), i stwierdzającą, iż pozwana wraz z innymi producentami samochodów ciężarowych naruszyła art. 101 TFUE oraz art. 53 Porozumienia o EOG, czyniąc w zmowie („Zmowa kartelowa”) ustalenia, dotyczące określania cen i podwyżek cen brutto w EOG w odniesieniu do średnich i dużych samochodów ciężarowych oraz harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzenia technologii obniżenia emisji spalin dla średnich i dużych samochodów ciężarowych, wymaganych na mocy norm EURO 3 do 6. Zgodnie z Decyzją KE naruszenie to obejmowało całe terytorium EOG i trwało - jeżeli chodzi (m.in.) o X. - w okresie od dnia 17 stycznia 1997 r. do dnia 18 stycznia 2011 r., a więc także w czasie, kiedy powodowie nabyli Samochody.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty