Kiedy można odliczyć VAT z faktur wystawianych w ramach samofakturowania
PROBLEM
Spółka z o.o. Y (podatnik VAT czynny) zajmuje się sprzedażą produktów spożywczych. Z kilkoma krajowymi dostawcami towarów (podatnicy VAT czynni) podpisała porozumienia w sprawie tzw. samofakturowania. Na podstawie tych porozumień jako nabywca wystawia w imieniu i na rachunek danego dostawcy faktury dokumentujące dokonane przez niego na swoją rzecz dostawy towarów. Zatwierdzenie przez dostawcę otrzymanych faktur, wystawionych przez spółkę w systemie samofakturowania, następuje (w zależności od zawartej umowy) na jeden z poniższych sposobów:
- akceptacja aktywna, tj. w drodze pisemnego/mailowego zatwierdzenia przez dostawcę otrzymanych faktur (np. dostawca akceptuje otrzymaną fakturę i przesyła akceptację do spółki drogą mailową), albo
- akceptacja pasywna (tzw. milcząca akceptacja) - jeżeli dostawca nie przekaże żadnych zastrzeżeń w stosunku do przesłanej drogą elektroniczną faktury wystawionej przez spółkę w systemie samofakturowania, w terminie określonym w umowie, jest to równoznaczne z zatwierdzeniem/akceptacją danej faktury przez dostawcę.
W którym momencie (tj. w którym okresie rozliczeniowym) spółka jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawianych w ramach procedury samofakturowania?
Obowiązek podatkowy od nabywanych towarów powstaje według reguły ogólnej, tj. w dacie dokonania dostawy towarów. Faktury są zawsze wystawiane po dokonaniu dostawy towaru. Spółka w przypadku tych kontrahentów nie płaci zaliczek. Nabyte w ramach samofakturowania towary służą wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty