Jak rozliczyć w księgach rachunkowych otrzymaną mikropożyczkę z tarczy antykryzysowej

PROBLEM

Jednostka prowadząca od 2020 r. księgi rachunkowe (wcześniej pkpir) złożyła wniosek do powiatowego urzędu pracy o pożyczkę w wysokości 5000 zł. Jak rozliczyć w księgach rachunkowych otrzymaną pożyczkę i jej ewentualne późniejsze umorzenie? Czy istnieje katalog wydatków, na które otrzymana pożyczka może być przeznaczona? Czy w momencie umorzenia kwota pożyczki będzie stanowiła przychód podatkowy? Czy w przypadku gdy nie spełnimy warunków do umorzenia, odsetki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów?

RADA

Mikropożyczka w ramach tarczy antykryzysowej (z możliwością umorzenia) ma tak jak inne pożyczki charakter zwrotny. Dlatego też w księgach rachunkowych należy ją ewidencjonować jako rozrachunki (nawet, jeśli jednostka zakłada, że będzie ona bezzwrotna, tj., że zostanie umorzona). Umorzenie pożyczki zwiększy pozostałe przychody operacyjne, przy czym nie są to przychody podatkowe. W przypadku gdy jednostka nie spełni warunków do umorzenia, odsetki opłacane zgodnie z harmonogramem spłat pożyczki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Pożyczka może być przeznaczona na bieżące koszty działalności, co oznacza, że nie wszystkie wydatki powinny być nią pokrywane.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne