Jak ustalić obowiązek ubezpieczeniowy za menedżera prowadzącego własną działalność i zatrudnionego w ramach stosunku pracy
PROBLEM
Nasza firma zatrudnia członka zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego, który jest wykonywany w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez tę osobę. Jednocześnie menedżer jest zatrudniony w ramach stosunku pracy w innej spółce tej samej grupy kapitałowej. Z jakiego tytułu osoba ta będzie podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym?
RADA
W przedstawionej sytuacji muszą Państwo ustalić, czy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy menedżer uzyskuje miesięcznie wynagrodzenie w kwocie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeżeli tak – pozostałe tytuły (działalność gospodarcza oraz kontrakt menedżerski) są dla niego obowiązkowym tytułem tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Jeśli jednak z umowy o pracę menedżer nie osiąga kwoty minimalnego wynagrodzenia, wówczas tytuł ubezpieczeń społecznych należy ustalić zgodnie z kolejnością powstawania tytułów oraz zgodnie z zasadą tzw. sumowania podstaw wymiaru składek do kwoty minimalnego wynagrodzenia. Szczegóły w uzasadnieniu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się