25.06.2015 Ubezpieczenia

Płatnik może wystąpić do ZUS o interpretację zdarzeń przeszłych

Płatnik może wystąpić do ZUS o wydanie interpretacji dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego, nawet jeśli wcześniej było przeprowadzone w danej sprawie postępowanie kontrolne, a płatnik sporne składki już uregulował. Jeżeli ZUS wyda płatnikowi niekorzystną interpretację lub odmówi jej wydania, płatnik może wnieść odwołanie do sądu.

ZUS w ustaleniach protokołu kontroli często wskazuje na konieczność zapłacenia dodatkowych składek. Gdy przedsiębiorca nie zgadza się z wynikiem kontroli, ma do wyboru dwie drogi postępowania. Może wejść w spór z ZUS, zakwestionować wynik kontroli i czekać na wydanie decyzji albo uregulować sporne składki, a następnie wystąpić z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji. Korzystna dla płatnika interpretacja umożliwi odzyskanie od ZUS zapłaconych składek. W przypadku interpretacji niekorzystnej płatnik będzie miał prawo wnieść odwołanie, które nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów (jest bezpłatne).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty