Sprzedaż środków trwałych w czasie zawieszenia działalności nie oznacza obowiązku zapłaty składek ZUS
Przedsiębiorca w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej ma prawo, a wręcz obowiązek wykonywania określonych czynności, które nie są uznawane za prowadzenie działalności. Przedsiębiorca, który sprzedaje środki trwałe lub wyposażenie w trakcie zawieszenia działalności, nie musi więc płacić składek ZUS z tytułu prowadzenia firmy.
PROBLEM
Podatnik w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2006 r. (od 1 lipca 2006 r. działalność została zlikwidowana) wyprowadził z ewidencji środków trwałych samochód. Czynność została zgodnie z przepisami wykazana w VAT-7 w wartości rynkowej na dzień 28 czerwca 2006 r. oraz został odprowadzony VAT. Konsekwentnie zdarzenie zostało wykazane w PIT-36. ZUS, widząc przychody i koszty w zeznaniu, domaga się obecnie wyrównania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za cały 2006 r. Czy na podstawie obowiązujących w 2006 r. przepisów można potraktować wyprowadzenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych (w czasie zawieszenia tej działalności) jako prowadzenie działalności gospodarczej?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty