Akt prawny obowiązujący na dzień 01-05-2024
Dziennik Ustaw rok 2023 poz. 2531 Wersja aktualna od  2024-02-16

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW1)

    z dnia 19 września 2017 r.

    w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone

    z dnia 19 września 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 1802)

    t.j. z dnia 11 stycznia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 52)

    t.j. z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 2531)

    (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 206)  

    Na podstawie art. 3b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) zarządza się, co następuje:

    § 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:

    1) sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

    2) rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.

    § 2. [Przesyłanie deklaracji, podań i wniosków] 1. Deklaracje i podania mogą być przesyłane:

    1) za pomocą oprogramowania interfejsowego dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych [1] , albo

    2) [2] (uchylony)

    3) przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

    2. Informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS) oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) mogą być przesyłane również przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej.

    3. Roczne obliczenie podatku przez organ rentowy (PIT-40A) lub informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego (PIT-11A) [3] są przesyłane przez organy rentowe, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.), za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego temu organowi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zabezpieczonego dedykowanym certyfikatem wystawionym przez urząd obsługujący tego ministra, wydanym organowi rentowemu.

    4. [4] Zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36) i (PIT-37) składane do organów, którym uprawnienia organów podatkowych nadano na podstawie art. 13a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, mogą być przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego, w przypadku jego udostępnienia przez te organy w systemach teleinformatycznych tych organów.

    § 3. [Udostępnianie struktury logicznej urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji lub podania] [5] 1. Dowodem złożenia deklaracji i podań jest urzędowe poświadczenie odbioru wytworzone i udostępnione nadawcy przez system teleinformatyczny po uprzednim przeprowadzeniu prawidłowej weryfikacji struktury logicznej, poprawności danych i podpisu elektronicznego.

    2. Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru deklaracji i podań przesyłanych w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1, jest udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

    3. Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru zeznań przesyłanych za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego w systemach teleinformatycznych, o których mowa w § 2 ust. 4, jest udostępniana w tych systemach teleinformatycznych.

    § 4. [Podpisy] [6] Deklaracje i podania mogą być opatrywane:

    1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jeżeli są przesyłane w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1-3, albo

    2) podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego, jeżeli są przesyłane przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, albo

    3) podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, jeżeli są przesyłane przez:

    a) Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej albo

    b) Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, albo

    4) szczególnym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność zeznań, jeżeli są przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego w systemach teleinformatycznych, o których mowa w § 2 ust. 4, albo

    5) innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań, jeżeli są przesyłane w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3.

    § 5. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 1] 1. Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 1, mogą być opatrywane wszystkie rodzaje deklaracji i podań.

    2. [7] Oświadczenie o przekazaniu lub wycofaniu zgody na przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (PIT-OP) może być opatrywane podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 1, jeżeli jest przesyłane przez podatnika.

    § 6. [8] (uchylony).

    § 7. [9] (uchylony).

    § 8. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 2] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 2 [10] , mogą być opatrywane:

    1) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami;

    2) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN);

    3) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW/AKC-WWn);

    4) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn);

    5) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG);

    6) deklaracja w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (AKC-PA);

    7) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa (AKC-UA);

    8) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US);

    9) deklaracja o wysokości podatku akcyzowego pobranego i wpłaconego przez płatnika (AKC-P);

    9a) kwartalna deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ);

    9b) (uchylony);

    10) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej;

    10a) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego;

    11) (uchylony);

    12) (uchylony);

    12a) zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego/zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, o których mowa w art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (AKC-RU/AKC-ZU);

    12b) wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne;

    13) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol;

    14) deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera (POG-5);

    15) deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla płatników podatku od gier urządzających turniej gry pokera (POG-P);

    16) informacja o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo (GHD-1);

    17) podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego oraz podatku od gier;

    18) deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT-14);

    19) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (KOP-MS);

    20) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej i gazu ziemnego (KOP-RG);

    21) informacja w sprawie opłaty paliwowej (OPAL);

    22) informacja w sprawie opłaty emisyjnej (OEMIS).

    § 9. [Skład podpisu elektronicznego, o którym mowa w § 4 pkt 2] Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 2 [11] , jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika lub płatnika przesyłającego deklarację lub podanie:

    1) imieniu (pierwszym);

    2) nazwisku;

    3) adresie poczty elektronicznej;

    4) 17-znakowym numerze identyfikacyjnym nadawanym podczas rejestracji w Systemie Informacyjnym Skarbowo-Celnym.

    § 10. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 3] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 3 [12] , mogą być opatrywane, przesyłane przez:

    1) (uchylony);

    2) Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej:

    a) (uchylona),

    b) zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R),

    c) informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS);

    3) Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych:

    a) zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego/zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, o których mowa w art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (AKC-RU/AKC-ZU),

    aa) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami,

    ab) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN),

    ac) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW/AKC-WWn),

    ad) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn),

    ae) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG),

    af) deklaracja w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (AKC-PA),

    b) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US),

    ba) kwartalna deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ),

    bb) wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne,

    bc) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej,

    bd) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego,

    be) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa (AKC-UA),

    bf) deklaracja o wysokości podatku akcyzowego pobranego i wpłaconego przez płatnika (AKC-P),

    bg) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (KOP-MS),

    bh) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej i gazu ziemnego (KOP-RG),

    bi) informacja w sprawie opłaty paliwowej (OPAL),

    c) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol,

    d) podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego.

    § 10a.[Opatrzenie zeznania o wysokości osiągniętego zysku z prowadzonej działalności szczególnym podpisem elektronicznym] [13] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 4, mogą być opatrywane zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36) i (PIT-37).

    § 10b. [Dane składające się na szczególny podpis elektroniczny] [14] Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 4, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika przesyłającego zeznanie, obejmującym:

    1) właściwy dla podatnika identyfikator podatkowy (NIP albo numer PESEL) albo unikalny identyfikator użytkownika przypisany do niego w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 2 ust. 4;

    2) imię (pierwsze);

    3) nazwisko;

    4) datę urodzenia;

    5) dane dodatkowe:

    a) wysokość przychodu wykazanego odpowiednio w:

    - zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36),

    - zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-37)

    - za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania zeznań albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 2 ust. 4, albo

    b) umożliwiający przyporządkowanie do osoby podpisującej wynik użycia danych wytworzonych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 2 ust. 4, w szczególności zawartych w personalizowanej karcie mikroprocesorowej przypisanej każdemu użytkownikowi tego systemu.

    § 11. [Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 5] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 5, mogą być opatrywane, odpowiednio, przez podatnika będącego osobą fizyczną, płatnika będącego osobą fizyczną lub podmiot będący osobą fizyczną:

    1) deklaracja dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklärung für Mehrwertsteuer (VAP-1);

    2) deklaracje o podatku od towarów i usług:

    a) (VAT-8),

    b) (VAT-9M);

    3) deklaracja o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu (VAT-10);

    4) deklaracja o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu (VAT-11);

    5) skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12);

    6) informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (VAT-23);

    7) informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26);

    8) (uchylony);

    9) informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock (VAT-UE);

    10) korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock (VAT-UEK);

    11) deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3);

    12) informacja o pozostałych podatnikach (PCC-3/A);

    13) zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych (SD-3);

    14) informacja o pozostałych podatnikach (SD-3/A);

    15) zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (SD-Z2);

    16) zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty): [15]

    a) (PIT-36),

    b) (PIT-36S),

    c) (PIT-36L),

    d) (PIT-36LS),

    e) (PIT-37),

    f) (PIT-38),

    g) (PIT-39);

    17) [16] zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej jednostki kontrolowanej i należnego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-CFC);

    18) [17] zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28);

    18a) [18] zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28S);

    19) (uchylony);

    20) (uchylony);

    21) deklaracja roczna o zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R);

    22) deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR);

    23) informacja o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C);

    24) informacja o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11);

    25) informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R);

    25a) informacja o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (TPR-P);

    26) informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS);

    27) [19] oświadczenie o przekazaniu lub wycofaniu zgody na przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (PIT-OP);

    28) (uchylony);

    29) (uchylony);

    30) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami;

    31) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN);

    32) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW/AKC-WWn);

    33) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn);

    34) deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędów silników spalinowych) (AKC-WG);

    35) deklaracja w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (AKC-PA);

    36) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa (AKC-UA);

    37) deklaracja uproszczona w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US);

    37a) zgłoszenie rejestracyjne uproszczone w zakresie podatku akcyzowego/zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, o których mowa w art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (AKC-RU/AKC-ZU);

    38) deklaracja o wysokości podatku akcyzowego pobranego i wpłaconego przez płatnika (AKC-P);

    38a) kwartalna deklaracja w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ);

    38b) (uchylony);

    39) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej;

    39a) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego;

    39b) wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne;

    40) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol;

    40a) podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego;

    41) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (KOP-MS);

    42) deklaracja w sprawie podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej i gazu ziemnego (KOP-RG);

    43) informacja dotycząca funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych (IGH-1);

    44) informacja w sprawie opłaty paliwowej (OPAL);

    45) informacja w sprawie opłaty emisyjnej (OEMIS);

    46) deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej;

    47) [20] deklaracja o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków i należnego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-NZ);

    48) [21] deklaracja o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków osiągniętego przez przedsiębiorstwo w spadku i należnego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-NZS);

    49) informacja o dzieciach uprawniających podatnika do ulgi dla rodzin 4+ (PIT-DZ);

    50) informacja o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę (PIT-CSR/PIT-CSRS);

    51) informacja o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację (PIT-RB/PIT-RBS);

    52) deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego (PIT-16A).

    § 12. [Skład podpisu elektronicznego, o którym mowa w § 4 pkt 5] 1. Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 5, zapewniający autentyczność deklaracji, o której mowa w § 11 pkt 1, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika przesyłającego deklarację:

    1) numerze identyfikacyjnym nadanym na potrzeby wykonywanych na terytorium kraju usług międzynarodowego przewozu drogowego (VAP);

    2) kwocie podstawy opodatkowania wykazanej w poz. 20 deklaracji, o której mowa w § 11 pkt 1, ostatnio złożonej za kwartał poprzedzający kwartał, za który jest przesyłana deklaracja, albo wartość „0” (zero), w przypadku gdy deklaracja jest przesyłana po raz pierwszy lub gdy deklaracja nie została złożona za poprzedni kwartał;

    3) kwocie podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego wykazanej w poz. 22 deklaracji, o której mowa w § 11 pkt 1, ostatnio złożonej za kwartał poprzedzający kwartał, za który jest przesyłana deklaracja, albo wartość „0” (zero), w przypadku gdy deklaracja jest przesyłana po raz pierwszy lub gdy deklaracja nie została złożona za poprzedni kwartał.

    2. Podpis elektroniczny, o którym mowa w § 4 pkt 5, zapewniający autentyczność deklaracji i podań, o których mowa w § 11 pkt 2-7, 9-18a, 21-27, 30-38a i 39-52, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika, płatnika lub podmiotu przesyłającego deklarację lub podanie:

    1) identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym numer PESEL;

    2) imieniu (pierwszym);

    3) nazwisku;

    4) dacie urodzenia;

    5) [22] wysokości przychodu wykazanego odpowiednio w:

    a) zeznaniu o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28),

    b) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36),

    c) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-36L),

    d) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-37),

    e) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-38),

    f) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) (PIT-39),

    g) rocznym obliczeniu podatku przez organ rentowy (PIT-40A)

    - za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji lub podań albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.

    § 13. [Przesyłanie deklaracji i podań, o których mowa w § 8 i § 11] 1. Deklaracje i podania, opatrywane podpisami elektronicznymi, o których mowa w § 4 pkt 2 i 5 [23] , przesyła się, stosując:

    1) reguły kontroli poprawności danych deklaracji i podań,

    2) opis sposobu weryfikacji poprawności urzędowego poświadczenia odbioru i integralności deklaracji i podań,

    3) specyfikację oprogramowania interfejsowego służącego do złożenia deklaracji i podań

    - dostępne na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych [24] .

    2. [25] (uchylony).

    § 14. [Udostępnianie struktur logicznych podpisów elektronicznych, o których mowa w § 4 pkt 2, 4 i 5] [26] 1. Struktury logiczne podpisów elektronicznych, o których mowa w § 4 pkt 2 i 5, są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

    2. Struktura logiczna podpisu elektronicznego, o którym mowa w § 4 pkt 4, jest udostępniana w systemach teleinformatycznych, o których mowa w § 2 ust. 4.

    § 15. [Informacje opatrywane podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 3] 1. Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 3, może być opatrywana informacja o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo (GHD-1), przesyłana za okresy rozliczeniowe, w odniesieniu do których termin złożenia informacji upływa począwszy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

    2. Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 5, mogą być opatrywane:

    1) deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-8, VAT-9M), przesyłane za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 31 lipca 2016 r.;

    2) dotyczące, odpowiednio, wewnątrzwspólnotowych nabyć i wewnątrzwspólnotowych dostaw, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstał po dniu 31 grudnia 2015 r.:

    a) deklaracja dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10),

    b) deklaracja dla podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu (VAT-11);

    3) skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12), przesyłana za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 31 grudnia 2015 r.;

    4) informacja dotycząca funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych (IGH-1), przesyłana począwszy za II kwartał 2017 r.

    § 16.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. poz. 2362, z 2016 r. poz. 1306 oraz z 2017 r. poz. 385 i 550).

    § 17.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2017 r.


    1) Obecnie działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

    [1] § 2 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [2] § 2 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [3] § 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [4] § 2 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [5] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [6] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [7] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [8] § 6 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [9] § 7 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [10] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [11] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [12] § 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [13] § 10a dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [14] § 10b dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [15] § 11 pkt 16 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [16] § 11 pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [17] § 11 pkt 18 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [18] § 11 pkt 18a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. d) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [19] § 11 pkt 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. e) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [20] § 11 pkt 47 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [21] § 11 pkt 48 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [22] § 12 ust. 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [23] § 13 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [24] § 13 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [25] § 13 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.

    [26] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. poz. 206). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r., z mocą od 15 lutego 2024 r.