25.10.2023

Wyrok NSA z dnia 25 października 2023 r., sygn. III OSK 2616/21

Administracyjne postępowanie

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia del. WSA Maciej Kobak (spr.) Protokolant: asystent sędziego po rozpoznaniu w dniu 25 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S.Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1156/19 w sprawie ze skargi S.Ł. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy I. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] marca 2019 r. nr [...]; II. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz S.Ł. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 27 listopada 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1156/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA"), po rozpoznaniu sprawy ze skargi S.Ł. (dalej: "Skarżący") na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "Minister") z [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy – oddalił skargę.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Wnioskiem z [...] maja 2017 r. Skarżący zwrócił się do Ministra o zastosowanie wobec niego art. 8a ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r., poz. 708 z późn. zm. - dalej: "ustawa zaopatrzeniowa").

Decyzją z [...] marca 2019 r. nr [...] Minister działając na podstawie art. 127 § 3 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm. - dalej: "k.p.a.") w zw. z art. 8a ustawy zaopatrzeniowej, odmówił wyłączenia stosowania wobec Skarżącego przepisów art. 15c, art. 22a i art. 24a ww. ustawy.

W uzasadnieniu decyzji Minister podał, że Skarżący został zwolniony ze służby w Urzędzie Ochrony Państwa w dniu [...] lutego 2000 r. oraz ma ustalone prawo do emerytury i renty inwalidzkiej, których wysokość ustalono z uwzględnieniem odpowiednio art. 15c i art. 22a ustawy zaopatrzeniowej. Instytut Pamięci Narodowej w informacji o przebiegu służby podał, że Skarżący pełnił służbę na rzecz totalitarnego państwa, o której mowa w art. 13b ustawy zaopatrzeniowej, w okresie od 1 października 1983 r. do 31 lipca 1990 r., tj. 6 lat i 10 miesięcy, a całkowity okres służby wynosił 16 lat, 4 miesiące i 29 dni. Z kopii akt osobowych IPN nie wynika, aby Skarżący nierzetelnie wykonywał zadania i obowiązki w okresie pełnienia służby po 12 września 1989 r. Z pism Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego: z [...] stycznia 2018 r. (nr [...]), z [...] lipca 2018 r. (Nr [...]) oraz z [...] lutego 2019 r. (nr [...]), w których Organ ten przekazał informację dotyczącą przebiegu służby Skarżącego, nie wynika, aby nierzetelnie wykonywał on zadania i obowiązki służbowe. W trakcie służby w Urzędzie Ochrony Państwa Skarżący miał wypłacany podwyższany dodatek służbowy, awansowano Skarżącego w stopniu, a także był pozytywnie oceniany. W okresie od 1 stycznia 1991 r. do 31 grudnia 1999 r. Skarżący pełnił służbę w warunkach, o których mowa w § 4 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej (Dz. U. 2005 r., Nr 86, poz. 734, z późn. zm.), co uzasadniało podwyższenie emerytury funkcjonariusza o 5% podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej w warunkach szczególnie zagrażających życia i zdrowiu, co odpowiada art. 15 ust. 2 pkt 3 ustawy zaopatrzeniowej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne