1. Wprawdzie gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, to jednak zawsze musi działać w granicach obowiązującego prawa, a w tym także przy podejmowaniu uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych /art. 2 i art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./. 2. Z treści art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia
Powołanie określonej osoby na stanowisko kierownicze w instytucji kulturalnej w gminie jest sprawą z zakresu prawa pracy i nie uzasadnia stosowania wobec aktu powołania środków nadzoru określonych w art. 91 i 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Organy ustalające wysokość zobowiązań w podatku rolnym i leśnym /par. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 1992 r. w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego - Dz.U. nr 12 poz. 47/ nie są uprawnione do dokonywania zmian w ewidencji gruntów i wypowiadania się w przedmiocie prawa własności gospodarstw rolnych poszczególnych podatników.
W świetle art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ i art. 55 ust. 5 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. nr 4 poz. 18 ze zm./ udzielenie absolutorium lub odmowa jego udzielenia zarządowi miny z tytułu działalności finansowej za rok miniony należy do wyłącznej kompetencji rady gminy, która uchwałę w tym przedmiocie
1. Wystawienie rachunku dotyczącego należności określonych w art. 43 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej /Dz.U. nr 21 poz. 96 ze zm./ za nielegalne pobieranie paliwa lub energii ze wspólnej sieci, jak i odmowa uwzględnienia odwołania odbiorcy energii elektrycznej, kwestionującego zasadność wystawienia tego rachunku, nie następują w drodze decyzji administracyjnej i nie podlegają
Wpłacenie określonej kwoty na rzecz Społecznego Komitetu Budowy Wodociągu jako udziału w kosztach budowy sieci głównej wodociągu nie jest kwotą wydatkowaną na modernizację budynku /art. 26 ust. 1 pkt 5 lit. "g" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./; za modernizację budynku można uznać tylko wykonanie przyłącza budynku do sieci głównej
Ustawodawca nie przewidział możliwości wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za urlopy zaległe - w razie zwolnienia policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/.
W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. "a" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./ - nie budzi wątpliwości, iż zwolnienie przychodu ze sprzedaży odnosi się tylko do przypadków, gdy nastąpiła ona w okresie dłuższym niż 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło wybudowanie na nieruchomości, której udział został sprzedany, zwłaszcza
Badając legalność zaskarżonych decyzji, sąd uwzględnia stan faktyczny i prawny ustalony w dniu wydania decyzji ostatecznej i do tego stanu ograniczają się jego oceny prawne wypowiedziane w trybie art. 209 Kpa.
Egzekucja ze statku wpisanego do rejestru okrętowego prowadzona jest tak jak z nieruchomości.
Wprowadzony przez radę miejską na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ w stosunku do wszystkich podmiotów gospodarczych prowadzących skup złomu metali nieżelaznych obowiązek ewidencjonowania dostawców złomu, a także źródeł jego pochodzenia, nie dotyczy zagadnienia koncesji, nie wkracza w zakres kompetencji organu koncesyjnego
Uchwała rady gminy o wyrażeniu zgody na podjęcie działań zmierzających do przeznaczenia na cele budownictwa mieszkaniowego gruntów stanowiących użytki rolne klasy I-III o powierzchni mniejszej niż 1 ha, wchodzących jednak w skład zwartego obszaru takich gruntów o powierzchni większej niż 1 ha i w całości przewidzianych w projekcie planu na cele budownictwa mieszkaniowego, podjęta z powołaniem się na
1. Przepis art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95 ze zm./ określający legitymację do wniesienia skargi na uchwałę organu gminy, nie stanowi w obecnym stanie prawnym przepisu, który określa zakres kompetencji Naczelnego Sądu Administracyjnego wobec tych uchwał. Zakres ten jest określony w przepisach art. 207 par. 2 pkt 2 i 3 i par. 3 Kpa w
Wyniki kontroli skarbowej, przeprowadzonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /Dz.U. nr 100 poz. 442/ - w razie skierowania sprawy na drogę postępowania w sprawach zobowiązań podatkowych - są w sprawie tylko jednym z dowodów, który podlega ocenie na tle całokształtu prawidłowo zebranego materiału dowodowego /art. 80 Kpa/.
Ani uprawnienia, ani też obowiązki wynikające z mandatu radnego nie mogą przechodzić w drodze stanowienia przez radę gminy na inne osoby, zaś z przepisu art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95 ze zm./ nie można wywodzić uprawnień dla sołtysów, analogicznych w zakresie diet, jak przysługujące radnym - na podstawie art. 25 ustawy samorządowej
Podmiot, na którym - jako na płatniku - spoczywa z mocy art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania /Dz.U. nr 21 poz. 86/ obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku, powinien tak kształtować treść umów mających na celu zabezpieczenie jego zobowiązań, by wypłaty następujące w wyniku realizacji
W razie złożenia przez stronę wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w trybie art. 127 par. 3 Kpa dopiero nowa decyzja organu naczelnego może być zaskarżona do sądu administracyjnego.
Przepis art. 196 par. 3 pkt 1 Kpa nie dotyczy postanowień umarzających postępowanie zażaleniowe i to również wówczas, gdy wszczęte ono zostało zażaleniem strony na postanowienie organu odwoławczego odmawiającego przywrócenia terminu do wniesienia odwołania.
1. Sprzedaż mieszkania przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, stanowi źródło przychodów /art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. 1991 nr 80 poz. 350 ze zm./. Dochód ze sprzedaży podlega opodatkowaniu ryczałtowym podatkiem dochodowym w wysokości 10 procent przychodu /art. 28 ust. 2 cytowanej ustawy
Przy wymianie barterowej nie ma zapłaty w walutach obcych - nie może być zatem różnic w czasie pomiędzy dniem zarachowania a dniem zapłaty. Podstawą dla ustalenia kursu jest dzień zarachowania, który uważa się za dzień poniesienia kosztów. Z tego właśnie dnia obowiązuje kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski, mający zastosowanie przy sprzedaży walut.
1. Wydanie przez Ministra decyzji stwierdzającej, że dana nieruchomość ziemska w całości lub części została przejęta na cele reformy rolnej z rażącym naruszeniem prawa - art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa - nie rozwiązuje całego złożonego problemu "odzyskania" całości lub części majątku, a jest jedynie pierwszym krokiem na tej drodze. 2. Praworządne dochodzenie - żądanie przed właściwymi organami i sądami we
Uchylenie przez radę gminy powszechnego, ustawowego obowiązku podatkowego wobec wszystkich mieszkańców gminy władających budynkami mieszkalnymi, aczkolwiek w odczuciu rady "sprawiedliwe", w ocenie sądu jednoznacznie koliduje z zasadą powszechności opodatkowania i - konsekwentnie - z regułą, że zwolnienia podatkowe mogą być stosowane wyjątkowo, w uzasadnionych i jednoznacznie określonych przypadkach
Naczelny Sąd Administracyjny nie jest właściwy w sprawach nadzoru nad gospodarką finansową organów samorządu terytorialnego i nakazywania tym organom rozliczenia się ze środków finansowych pochodzących z dotacji. Takich kompetencji sądowi administracyjnemu nie dają ani przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, ani przepisy Kodeksu postępowania