Odprawa pieniężna z tytułu rozwiązania umowy o pracę mająca swe źródło w stosunku pracy /art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych - Dz.U. 1991 nr 18 poz. 80/ nie stanowi odszkodowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./.
Z przepisów art. 28 i art. 29 Kpa nie wynika, "by zdolność administracyjnoprawną mogła posiadać sama spółka cywilna, skoro nie jest ani osobą fizyczną, ani też nie posiada osobowości prawnej. W takiej sytuacji pisma i orzeczenia wydawane w postępowaniu administracyjnym winny być kierowane do osób fizycznych będących wspólnikami. Nie może być ich adresatem spółka cywilna. Skierowanie orzeczenia, w postępowaniu
Ani przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./, ani przepisy innych ustaw podatkowych, nie przewidują wydawania decyzji administracyjnej określającej wysokość strat poniesionych przez podatnika w jego działalności gospodarczej. Ustalenie rzeczywistej wysokości straty poniesionej przez skarżącego w 1993 r. jako elementu mającego znaczenie
Zwrot kosztów przejazdów sędziego w warunkach określonych w art. 75 par. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych /Dz.U. 1994 nr 7 poz. 25 ze zm./, nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./.
1. Warunkiem zgodności z prawem zarówno aktów normatywnych, jak i aktów administracyjnych oraz innego rodzaju czynności prawnych i faktycznych jest ich podjęcie przez właściwy organ gminy. Naruszenie właściwości organu gminy obwarowane jest sankcją nieważności. Z właściwości rady gminy do określenia zasad, wyrażenia zgody /art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "a" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym
Przepis art. 16 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ wprowadził wprawdzie zasadę rozpoznawania przez sąd administracyjny skargi na postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym lub zażaleniowym, jeżeli w tych postępowaniach stronie służyło zażalenie, jednakże nie zawiera żadnej normy prawnej, która uchylałaby przepis 40 par
Przepis art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym nie ma zastosowania w sprawach ze skargi na postanowienie organu administracji, właściwego do wznowienia postępowania, wydane w przedmiocie wstrzymania wykonania decyzji w trybie art. 152 par. 1 Kpa.
Stosownie do art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /t.j. Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74/ każdy, czyj interes prawny lub uprawnienia został naruszony uchwałą podjętą przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
Nakaz usunięcia uchybień w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych może być kierowany do właściciela i do użytkownika, stosownie do ich obowiązków dotyczących dbałości o stan budynku.
Skoro według par. 18 ust. 3 pkt 6 zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 maja 1991 r. w sprawie przebiegu służby oraz praw i obowiązków policjantów /Dz.Urz. MSW nr 2 poz. 39/ - w opinii o służbie powinny być zawarte informacje o naruszeniach dyscypliny służbowej i karach, które nie zostały zatarte, a zatarcie kary dyscyplinarnej polega na uznaniu kary za niebyłą i usunięciu z akt osobowych
Z reguły sąd ocenia zaskarżoną decyzję według stanu z dnia jej wydania. Od zasady tej istnieje jednak wyjątek - wtedy, kiedy na skutek zdarzenia, które nastąpiło po wydaniu decyzji, rozstrzygnięcie to nie odpowiada prawu i powstaje konieczność wyeliminowania go z obrotu prawnego.
Suma pieniędzy uzyskana od spadkobiercy z tytułu zachowku podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tylko w wypadku powołania, zapisu i darowizny zachowek będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Termin aktualizacji środków trwałych określony w par. 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 1992 r. w sprawie składników majątkowych uznawanych za środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, zasad i stawek ich amortyzacji oraz trybu i terminów aktualizacji wyceny środków trwałych /Dz.U. nr 30 poz. 130/ jest terminem o charakterze porządkowym. Przepis ten nie ustanawia sankcji
1. Na warunkach określonych w art. 101a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ może być zaskarżona do sądu administracyjnego bezczynność gminy, polegająca na niepodjęciu uchwały wymaganej prawem. 2. Skargę przewidzianą w art. 101a ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym, w związku z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie
1. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./, przychodem są wszelkie przysporzenia w majątku uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem wymienionych w art. 21. Zasiłek dla bezrobotnych nie jest w tym przepisie wymieniony jako nie podlegający opodatkowaniu i dlatego powinien on również stanowić podstawę obliczenia podatku
W 1993 roku raty leasingowe dotyczące leasingu operacyjnego nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu ponad limit ustalony art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./.
Kontrola legalności uchwały rady gminy o odwołaniu wójta gminy, sprawowana przez organy nadzoru i przez Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 85 ust. 1 i art. 91 oraz art. 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ nie obejmuje skutków prawnych tej uchwały w zakresie rozwiązania z wójtem umowy o pracę. Ani organ nadzoru, ani sąd administracyjny
Przepis zawarty w pkt 5 par. 1 art. 145 Kpa nie może stanowić podstawy prawnej dla działań organu administracji publicznej mających na celu konwalidowanie wadliwości prowadzonego wcześniej postępowania administracyjnego, zakończonego ostateczną decyzją.
Przepisy prawa budżetowego nie ograniczają swobody gminy do udzielania poręczeń z tytułu zaciągniętych pożyczek.
Uprawianie łowiectwa /myślistwa/ nie może być utożsamiane ze sportem w pojęciu prawnym.
Wypłaconego na podstawie art. 101 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin /Dz.U. nr 40 poz. 267 ze zm./ wyrównania emerytury nie można uznać za odszkodowanie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./, a zatem nie podlega ono zwolnieniu od podatku
1. Dopuszczalne jest stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy w części /art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./. 2. Wprowadzenie przez radę gminy nowych stawek podatku z mocą wsteczną, to jest za okres poprzedzający ogłoszenie uchwały, jest sprzeczne z prawem.
1. Przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ nie dają organom gminy uprawnień do stanowienia przepisów gminnych z mocą wsteczną. 2. Przepis uchwały może składać się z dwóch zdań współrzędnie złożonych. Stwierdzenie nieprawidłowości jednego z tych zdań nie wywołuje bezwzględnej konieczności zakwestionowania całego przepisu uchwały.
Podstawą do rozpoczęcia amortyzacji środka trwałego jest faktyczne przyjęcie go do użytkowania. Decydują więc o tym przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 1992 r. w sprawie składników majątkowych uznawanych za środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, zasad i stawek amortyzacji oraz trybu i terminów aktualizacji wyceny środków trwałych /Dz.U. nr 30 poz. 130 ze zm./, które