1. Ponieważ w niektórych sytuacjach otrzymanie rachunku, który mógłby być podstawą wpisu do księgi, może być utrudnione, ustawodawca wyjątkowo dopuszcza dokumentowanie poniesionych wydatków przy ustalaniu podstaw opodatkowania podatkiem dochodowym za pomocą dowodów wewnętrznych. Jednak i w tych sytuacjach zawsze należy pamiętać o tym, że taki sposób dokumentowania poniesionych wydatków jest wyjątkiem
Organ podatkowy nie może uzasadniać swego rozstrzygnięcia brakiem stosownych argumentów w pismach podatnika. Organ podatkowy obowiązany jest z urzędu, zgodnie z art. 7 Kpa, do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy, zaś w myśl art. 8 Kpa - do prowadzenia postępowania w sposób pogłębiający zaufanie obywateli do organów Państwa.
Z treści art. 23 art. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./ wynika, że podatnik rejestruje tylko ilość przejechanych kilometrów, które nie mogą przekraczać przebiegu pojazdu, bowiem stawka za przejazd 1 km jest sztywna i unormowana odrębnymi przepisami. W tej sytuacji żądanie od skarżącego rachunku lub faktury na przebieg
Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia nie przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Robót budowlanych polegających na zmianie w budynku okna na drzwi wejściowe nie można uznać za remont w pojęciu art. 29 ust. 2 pkt 1 łącznie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414/ jako, że remont istniejącego obiektu budowlanego polega na odtworzeniu jego stanu pierwotnego.
Skoro podatnik uwzględnił w swych księgach podatkowych wszystkie poniesione przez siebie wydatki, a spór toczy się jedynie o to, czy owe wydatki rzeczywiście poniesione przez skarżącego stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to bezpodstawnie urząd skarbowy zarzuca nierzetelność owym księgom ze wszystkimi stąd niekorzystnymi dla podatnika
Zgodnie z art. 18a ust. 3 znowelizowanej ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74/, tylko i wyłącznie komisja rewizyjna opiniująca wykonanie budżetu jest uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi. Istotnym naruszeniem obowiązującego prawa jest to, że Rada Gminy nie głosowała nad wnioskiem w sprawie absolutorium
Okoliczność, że bank stał się dłużnikiem niewypłacalnym i ogłosił upadłość wyczerpuje dyspozycję art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./.
Dopiero od dnia 1 stycznia 1994 r., otrzymane przez prowadzących apteki refundacje za leki dla uprawnionych są przychodem w podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie ich otrzymania z budżetu państwa, jako dopłaty o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./.
Rekompensaty otrzymane przez kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 4 października 1991 r. o zmianie niektórych warunków przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego w latach 1991 1995 oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 103 poz. 446/ są wolne od podatku dochodowego jako odszkodowania otrzymane na podstawie ustawy /art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia
Postanowienie organu egzekucyjnego wydane na podstawie art. 66 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161 ze zm./, ustalające wysokość opłaty komorniczej, powinno zawierać uzasadnienie faktyczne /art. 107 par. 3 w związku z art. 126 Kpa/, a w tym podanie kwot ściągniętych egzekucyjnie oraz wpłaconych w wyniku zastosowanych środków egzekucyjnych
Brak pouczenia przez notariusza sporządzającego umowę sprzedaży lokalu o obowiązkach i uprawnieniach podatkowych z tytułu podatku dochodowego powoduje, iż organy podatkowe winny umniejszyć podstawę opodatkowania o wydatki poniesione na remont budynku.
Okres jednego roku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. "a" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./, odnosi się do nabycia np. lokalu mieszkalnego, nie uzależniając tym samym zwolnienia od podatku dochodowego kwoty /lub jej części/ uzyskanej ze sprzedaży m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, od faktu wydatkowania jej
Zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414/ brak jest podstaw prawnych do nałożenia obowiązku usunięcia ewentualnych nieprawidłowości w obiekcie budowlanym na najemcę lokalu mieszkalnego położonego w tym obiekcie.
Skoro art. 61 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414/ obowiązki związane z użytkowaniem obiektu budowlanego nakłada na jego właściciela lub zarządcę, nie jest możliwe wydanie decyzji na podstawie art. 66 cytowanej ustawy tylko przeciwko jednemu ze współwłaścicieli.
Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /t.j. Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74/ gmina jest obowiązana do prowadzenia polityki w zakresie targowisk i hal targowych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i to bez względu na to, czy targowisko i hale targowe zostały zlokalizowane na gruntach będących mieniem komunalnym, czy też na gruntach stanowiących
1. Trwałość ostatecznych decyzji administracyjnych oznacza, iż nie mogą być one zmieniane lub uchylane dowolnie przez Ministra Finansów albo organy podatkowe, lecz tylko i wyłącznie w nadzwyczajnych trybach oraz przypadkach określonych wprost w kodeksie postępowania administracyjnego lub w przepisach szczególnych , przy ścisłym zachowaniu owych warunków. 2. Uchylenie lub zmiana ostatecznej prawidłowej
Skierowanie do wojewody pisma z wnioskiem o stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy nie spełnia warunku przewidzianego w art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ a polegającego na wezwaniu rady gminy do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia.
Wymogu dokonania wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /t.j. Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74/ nie spełnia skierowanie skargi równocześnie do sądu administracyjnego i do rady gminy.
Jeżeli postanowienie organu administracji państwowej jakim jest regionalna izba obrachunkowa kończy postępowanie w sprawie, chociażby ustawa nie przewidywała zwyczajnego środka prawnego przeciwko takiemu postanowieniu - to służy na nie w nowym stanie prawnym skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Przepis art. 208 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze /Dz.U. 1995 nr 54 poz. 288 ze zm./ ustanawia zasadę bezwynikowego działania spółdzielni.
Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują możliwości zasądzenia kosztów zastępstwa adwokackiego przed organami administracji państwowej. Przepis par. 24 pkt 3 rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 czerwca 1992 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie w postępowaniu przed organami wymiaru sprawiedliwości /Dz.U. nr 48 poz. 220/ reguluje wynagrodzenie adwokatów w sprawach
1. Za koszt uzyskania przychodu nie można uznać kosztów ustanowienia hipoteki na majątku dłużnika poniesionych przez wierzyciela /podatnika podatku dochodowego od osób prawnych/, jeżeli przedmiotem działania podatnika nie jest udzielanie pożyczek. 2. Działalność /w tym reklama/ nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna, ogólna, nieprywatna. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy,
Brak oświadczeń pracowników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o używaniu samochodów prywatnych do celów służbowych powoduje nieuznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. Ustne oświadczenia pracowników nie mogą mieć w tym wypadku mocy dowodu księgowego.