Cofnięcie odwołania przez stronę nie zwalnia organu odwoławczego z obowiązku oceny decyzji organu pierwszej instancji w zakresie jej zgodności zarówno z prawem, jak i z interesem społecznym, a zatem nie prowadzi wprost do umorzenia postępowania odwoławczego.
1. Decyzja o umorzeniu postępowania administracyjnego, wydana w sytuacji, gdy organ dokonane przez inwestora odstępstwa od pozwolenia na budowę uzna za nieistotne, ma charakter uznaniowy. Sąd administracyjny nie jest władny wkraczać w to uznanie, gdyż wtedy musiałby dokonać oceny zaskarżonego orzeczenia z punktu widzenia słuszności i celowości, wykraczając poza określony w art. 21 ustawy z dnia 11
1. Za niedopuszczalną uznać należy sprzeczność wynikającą z uznania samego projektu za zgodny z prawem i jednoczesnego uznania za niezgodną z prawem realizację tego obiektu. Obie te fazy procesu inwestycyjnego /projektowanie i realizacja/ muszą znajdować się w kręgu zainteresowania organu, a ocena ich zgodności z prawem musi być spójna. 2. Fakt, że ustanowienie służebności dojazdu nie leży w kompetencjach
Naczelny Sąd Administracyjny stwierdza, że wzmiankę we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy o uchybieniu terminu oraz jego przyczynach należy potraktować jako wniosek o przywrócenie terminu.
Nadużywanie art. 138 par. 2 Kpa prowadzi do zbędnej zwłoki postępowania.
Każde rozstrzygnięcie prawne, które ma znamiona rozstrzygnięcia merytorycznego w sprawie i kształtuje sytuację prawną strony, należy traktować jako rozstrzygnięcie, na podstawie którego strona "nabywa prawa."
Organ administracji, do którego skierowano wniosek o stwierdzenie nieważności postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie, powinien pozostawić ten wniosek bez rozpoznania, zawiadamiając o tym wnioskodawcę. Obowiązujące prawo nie przewiduje bowiem możliwości rozpoznania takiego wniosku.
Praca wykonywana przez członka rolniczej spółdzielni produkcyjnej zarówno w rozumieniu ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu jak i ustawy Prawo spółdzielcze nie jest pracą wykonywaną w ramach zatrudnienia. Skoro praca skarżącej w rolniczej spółdzielni produkcyjnej w okresie od 4 sierpnia 1975 r. do 5 kwietnia 1995 r. nie była wykonywana w ramach zatrudnienia, nie może być mowy o jej zaliczeniu
Wydanie postanowienia o zawieszeniu postępowania w sprawie przerywa bezczynność organu.
Przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. nr 132 poz. 622 ze zm./ nie konkretyzują formy i metody zbierania opłat za usługi, o których mowa w art. 6ust. 1 i nie ma żadnych przeszkód ustawowych, żeby rada gminy ustaliła je w postaci ceny za obowiązkowy zakup worków foliowych, służących do zbierania odpadów.
Podwyższenie wartości nominalnej akcji spółki w wyniku przeniesienia środków z kapitału zapasowego do kapitału akcyjnego wywołuje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym u akcjonariuszy będących osobami prawnymi, stosownie do przepisów art. 7 ust. 1, art. 10 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./, a u akcjonariuszy
1. Na podstawie art. 25 i art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie /t.j. Dz.U. 2001 nr 80 poz. 872 ze zm./, wojewoda może upoważnić pracowników urzędu wojewódzkiego do wydawania w jego imieniu rozstrzygnięć nadzorczych. 2. Wymogi ustawowe dotyczące zawartości samego studium określone zostały w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu
Nie oddanie przesyłki adresatowi przez domownika może być podstawą wniosku o przywrócenie terminu. Za zaniedbania domownika nie sposób przypisać winy adresatowi, zwłaszcza, że przesyłka może być doręczona adresatowi w sposób określony przepisem art. 43 Kpa do rąk domownika bez upoważnienia go przez adresata do odbierania przesyłek.
Cofnięcie odwołania nie może być uwzględnione, jeżeli prowadziłoby do utrzymania w mocy decyzji naruszającej prawo lub interes społeczny. Umorzenie natomiast postępowania administracyjnego w następstwie cofnięcia żądania przez stronę /wystąpienia o umorzenie przez stronę/ i braku sprzeciwu innych stron jest dopuszczalne, gdy nie jest to sprzeczne z interesem społecznym /art. 105 par. 2 Kpa/. Inne zatem
Przepis przejściowy art. 233 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741 ze zm./ może być rozumiany wyłącznie w ten sposób, że organy administracji publicznej utraciły z dniem 1 stycznia 1998 r. kompetencje do prowadzenia postępowania w sprawach o rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego przed upływem okresu w niej ustalonego a jeśli stało się to na etapie
Bezzasadność żądania strony organy winny wykazać w decyzji załatwiającej sprawę co do istoty, a nie w decyzji umarzającej postępowanie, gdyż brak jest wtedy merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy.
Organ ustalający ceny urzędowe za świadczone usługi przewozowe nie jest uprawniony do interpretacji przepisu rangi ustawowej, przyznającego studentom prawo do korzystania z 50 procent ulgi w opłatach. Powtarzanie regulacji ustawowych w aktach podustawowych jest niezgodne z zasadami legislacji i nie tylko bezcelowo rozbudowuje te akty, ale stanowi także pokusę modyfikowania normy ustawowej bez stosownego
Jeżeli organ administracji ustala i przyjmuje, że żądanie wznowienia postępowania nie pochodzi od strony, winien wówczas wydać decyzję o odmowie wznowienia, a jeżeli już wcześniej postępowanie zostało wznowione w wyniku wadliwej oceny uprawnień określonego podmiotu do wystąpienia z żądaniem wznowienia pomimo, że podmiot ten uprawnień takich nie posiadał, gdyż nie był stroną, wówczas postępowanie jako
Stosownie do art. 59 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ przy ocenie zachowania terminu do wniesienia skargi nie ma zastosowania art. 65 par. 2 Kpa. Rządzą tutaj reguły procedury cywilnej i zgodnie z jej przepisami i jednolitym w tym zakresie orzecznictwem sądowym dniem wniesienia środka odwoławczego jest dzień jego złożenia w sądzie właściwym
Przepisy określające zasady liczenia terminów ustawowych, których zachowanie warunkuje skuteczne dokonanie przez stronę czynności procesowych, powinny być interpretowane i stosowane przy uwzględnieniu konstytucyjnych gwarancji prawa do sądu, które wynikają z art. 45 ust. 1 oraz art. 77 ust. 2 Konstytucji RP oraz tym, że przepis art. 57 par. 4 Kpa ma służyć nie tylko zdyscyplinowaniu strony do przestrzegania
Celem postępowania opartego na art. 113 par. 2 Kpa nie jest korygowanie rozstrzygnięcia, a jedynie wyjaśnienie przez organ jak rozumie własne rozstrzygnięcie.
Ustanowienie pełnomocnika nie odbiera stronie tego przymiotu, ani też nie ogranicza strony w możliwości osobistego działania. Z tym tylko że stosownie do przepisu art. 40 par. 2 Kpa pisma przeznaczone dla strony doręcza się jej pełnomocnikowi. Pominięcie zatem przez organ administracji pełnomocnika strony, jest wadą równoznaczną z pozbawieniem strony możliwości udziału w postępowaniu i mieści się w
Zatwierdzenie projektu budowlanego zawierającego w części rysunkowej projektu zagospodarowania działki błąd /niedokładność/, polegający na naniesieniu projektowanego budynku w skali innej niż skala mapy, w następstwie czego nie zostały zachowane wymagane prawem odległości, nie stanowi nowej okoliczności faktycznej, "nieznanej" w rozumieniu art. 145 par. 1 pkt 5 Kpa organowi zatwierdzającemu projekt
Pokwitowanie odbioru przesyłki od organu administracji publicznej doręczonej pocztą ma charakter dokumentu prywatnego, którego mocy dowodowej przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie uregulowały. Stwierdzony takim dokumentem fakt co do daty i osoby odbierającej przesyłkę ma charakter domniemania i podlega ocenie dokonywanej przez organ orzekający według zasad oceny dowodów określonych w