22.11.2023

Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. III OSK 367/23

W sprawach dotyczących zapewnienia niepełnosprawnym dzieciom dostępu do edukacji i specjalistycznej opieki, organy administracji publicznej muszą wykazać, że najbliższe placówki oświatowe rzeczywiście są w stanie spełnić wszystkie wymagania wynikające z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, a sama potencjalna zdolność tych placówek do spełnienia tych zaleceń nie jest wystarczająca do odmowy organizacji dowozu do innych, bardziej odpowiednich placówek.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk, Sędziowie Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz, Sędzia del. WSA Arkadiusz Windak (spr.), po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.K., E.O., A.P., A.T., D.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 listopada 2022 r. sygn. akt II SA/Ol 721/22 w sprawie ze skargi A.K., E.O., A.P., A.T., D.T. na czynność Burmistrza L. w przedmiocie zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci do placówek oświatowych I. uchyla zaskarżony wyrok w całości i stwierdza bezskuteczność czynności Burmistrza L. z dnia [...] sierpnia 2022 r. w przedmiocie zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci do placówek oświatowych II. zasądza od Burmistrza L. na rzecz A.K., E.O., A.P., A.T., D.T. po 900 (słownie: dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 17 listopada

2022 r. sygn. akt II SA/Ol 721/22 oddalił skargę A.K., E.O., A.P., A.T., D.T. na czynność Burmistrza L. w przedmiocie zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci do placówek oświatowych. Z uzasadnienia wyroku wynika, że został on wydany w następującym stanie sprawy.

W czerwcu i lipcu 2021 r. każda ze skarżących osobno wystąpiła do organu o zorganizowanie przez Gminę bezpłatnego dowozu swojego dziecka odpowiednio do przedszkola lub szkoły w B., wchodzących w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego "[...]" w B. Wówczas organ poprosił skarżące o przedłożenie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i zwrócił się do dyrekcji Przedszkola Miejskiego w L. oraz dyrekcji Szkoły Podstawowej w B. z pytaniem, czy ww. placówki są w stanie zapewnić małoletnim dzieciom skarżących warunki kształcenia odpowiadające przedłożonym orzeczeniom o potrzebie kształcenia specjalnego.

Pismami z [...], [...], [...] i [...] sierpnia 2021 r. Dyrektor Przedszkola Miejskiego w L. wyjaśnił w jakim zakresie może realizować każde z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Z kolei Dyrektor Szkoły Podstawowej w B., po analizie orzeczenia O.P., w piśmie z [...] sierpnia 2021 r. wskazał, że szkoła ma utworzone klasy integracyjne i możliwość utworzenia oddziałów specjalnych oraz jest w stanie spełnić zalecenia wyszczególnione w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne