20.10.2022

Wyrok NSA z dnia 20 października 2022 r., sygn. III OSK 5503/21

Zgodnie z art. 89 ust. 3 prawa oświatowego, organy samorządu terytorialnego, wykonując nałożone przez ustawodawcę zadania publiczne, posiadają względną samodzielność ograniczoną zarówno przez ustawodawcę, jak i organy nadzoru. Nadzór nad organami samorządu terytorialnego ma charakter weryfikacyjny i wyjątkowo prewencyjny, co oznacza, że pewne decyzje samorządu, takie jak likwidacja szkoły publicznej, wymagają pozytywnej opinii kuratora oświaty, co ogranicza samodzielność gminy.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miasta i Gminy D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1098/20 w sprawie ze skargi Miasta i Gminy D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie opinii w sprawie zamiaru likwidacji szkoły oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 lutego 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1098/20 oddalił skargę Miasta i Gminy D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] negatywnie opiniujące zamiar likwidacji Szkoły Podstawowej nr [...] im. [...] w D. wraz ze Szkołą [...] w S. z końcem roku szkolnego 2019/2020, tj. z dniem [...].

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji podniósł, że opinia wydawana w trybie art. 89 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148) zwanej dalej P.o. nie jest opinią w ramach nadzoru, która mogłaby dotyczyć jedynie legalności podjętej uchwały o zamiarze likwidacji szkoły. Opinię tę wydaje kurator oświaty jako organ realizujący na obszarze danego województwa politykę oświatową państwa oraz jako organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad daną szkołą. Oznacza to, że przy wydawaniu opinii kurator zobligowany jest do brania pod uwagę nie tylko okoliczności wskazanych w art. 89 ust. 1 P.o., jak termin likwidacji szkoły, zapewnienie możliwości kontynuowania nauki, dokonanie stosownych zawiadomień czy też zapewnienie dzieciom transportu do szkoły, bowiem sprawowany nadzór pedagogiczny to również ocena skutków likwidacji lub przekształcenia szkoły w kontekście zapewnienia uczniom odpowiednich warunków nauki, wychowania i opieki.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne