26.09.2019

Wyrok NSA z dnia 26 września 2019 r., sygn. II OSK 2413/17

Inspekcja sanitarna

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska-Rzepecka Protokolant: asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 26 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S. S.A. z siedzibą w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2017 r. sygn. akt III SA/Kr 146/17 w sprawie ze skargi S. S.A. z siedzibą w O. na decyzję Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia opłaty za czynności kontrolne 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tarnowie z dnia [...] sierpnia 2016 r. Nr [...]; 2. zasądza od Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie na rzecz S. S.A. z siedzibą w O. kwotę 1.157 (jeden tysiąc sto pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2017 r. sygn. akt III SA/Kr 146/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę S. S.A. z siedzibą w O. na decyzję Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia opłaty za czynności kontrolne.

Powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Tarnowie decyzją z dnia [...] sierpnia 2016 r. nr [...] działając na podstawie art. 104 § 1 i § 2 K.p.a., art. 4 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku z art. 75 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, § 2 ust. 1 pkt 2 b, c § 5 ust. 1 pkt 2 lit. b i 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie opłat za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach urzędowych kontroli żywności 1/ ustalił opłatę w kwocie 60 zł za czynności kontrolne związane z poborem do badania laboratoryjnego próbki suplementu diety pn. "A." oraz oceną prawidłowości znakowania; 2/ obciążył powyższą opłatą S. S.A. w O.

W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu [...] lutego 2016 r. przedstawiciele PPIS w Tarnowie pobrali do badań laboratoryjnych w sklepie F. "A." Sp. c. w T. próbkę suplementu diety pn.: " A.", importer: S. S.A. W wyniku oceny znakowania próbki - sprawozdanie z badań Nr [...] z dnia [...] maja 2016 r. stwierdzono następujące nieprawidłowości: 1) data minimalnej trwałości określona w kolejności miesiąc i rok: [...] oznakowana w języku angielskim są niezgodnie z art. 48 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia; 2) w wykazie składników - składnik "aromat" niepotrzebnie poprzedzony sformułowaniem "aromat"; 3) nadruk na etykiecie nietrwały, przy delikatnym potarciu ściera się - niezgodne z art. 13 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Radu (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (...); 4) brak informacji zawartości witamin i aminokwasów w przeliczeniu na zalecaną przez producenta do spożycia dzienną porcję produktu (dwie porcje) - niezgodne z § 5 ust. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety; 5) zawarte w tabeli informacje mogą wprowadzać konsumenta w błąd: zadeklarowano zawartość witamin i aminokwasów w przeliczeniu na: porcję [...] g oraz na [...] g, produkt nie zawiera składników mineralnych deklarowana zawartość L. w porcji [...] g([...]g) jest znacząco wyższa niż podana po przeliczeniu na [...] g ([...] g) co jest niezgodnie z art. ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. Wysokość opłaty ustalono na podstawie przepisów § 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie opłat za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach urzędowych kontroli żywności. Ustalona opłata w kwocie 60 zł obejmuje czynności związane z pobraniem próbki do badań (15 zł), ocenę prawidłowości oznakowania próbki suplementu diety (45 zł).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne