05.01.2023

Wyrok NSA z dnia 5 stycznia 2023 r., sygn. III OSK 6388/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 5 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Ustrzyki Dolne od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 2144/20 w sprawie ze skargi Gminy Ustrzyki Dolne na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2020 r. nr DWST-WOOS.4021.73.2020.TR w przedmiocie negatywnej opinii o zamiarze przekształcenia szkoły 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, 2. zasądza od Ministra Edukacji i Nauki na rzecz Gminy Ustrzyki Dolne kwotę 440 (czterysta czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 27 kwietnia 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 2144/20, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) dalej "p.p.s.a." oddalił skargę

Gminy Ustrzyki Dolne na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z 20 sierpnia 2020 r. nr DWST-WOOS.4021.73.2020.TR w przedmiocie negatywnej opinii o zamiarze przekształcenia szkoły.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Postanowieniem z 13 marca 2020 r. Podkarpacki Kurator Oświaty wydał negatywną opinię o zamiarze likwidacji przez Gminę Ustrzyki Dolne, z dniem 31 sierpnia 2020 r., Szkoły Podstawowej w Łobozewie z oddziałem przedszkolnym, zwanej dalej "Szkołą". Po rozpoznaniu zażalenia Burmistrza Ustrzyk Dolnych na to postanowienie, wskazanym na wstępie postanowieniem Minister Edukacji Narodowej, zwany dalej także "Ministrem" utrzymał w mocy postanowienie wydane w I instancji. Jako podstawę prawną organ wskazał art. 138 § 1 w zw. z art. 144 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.) zwanej dalej "k.p.a." oraz art. 89 ust. 3 i 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r., poz. 910).

W uzasadnieniu postanowienia Minister wyjaśnił, że 17 grudnia 2019 r. Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych podjęła uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły z końcem roku szkolnego 2019/2020. Występując o wyrażenie opinii Burmistrz Ustrzyk Dolnych podniósł, że rosnące koszty utrzymania jednostek oświatowych w gminie oraz niekorzystny wskaźnik urodzeń zmusiły gminę do podjęcia zmierzających do dostosowania sieci szkolnej do liczby dzieci. Według informacji Burmistrza wszystkie zamieszkałe w obwodzie Szkoły dzieci będą dowożone z opiekunem do szkoły i przedszkola w Ustrzykach Dolnych autobusem miejscowego PKS, a czas przejazdu autobusu z najdalej położonej miejscowości w obwodzie Szkoły do szkoły i przedszkola w Ustrzykach Dolnych wynosi 30 minut. W ocenie Ministra zażalenie było nieuzasadnione. Minister w odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, zauważył, że kompetencje kuratora oświaty do wyrażania wiążącego stanowiska w przedmiocie zamiaru likwidacji szkoły publicznej, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, wynikają z jego ustrojowej roli jako organu odpowiedzialnego za realizację polityki oświatowej państwa na obszarze danego województwa oraz jako organu nadzoru pedagogicznego. Nadzór ten obejmuje w szczególności kwestię zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Art. 55 ust. 2 Prawa oświatowego, używając zwrotu "w szczególności", wskazuje tylko przykładowo sfery sprawowanego przez kuratora oświaty nadzoru pedagogicznego. W ocenie organu II instancji kurator, wydając opinię na podstawie art. 89 ust. 3 i 4 Prawa oświatowego, realizuje politykę oświatową państwa i zobligowany jest do uwzględnienia nie tylko okoliczności wskazanych w ust. 1 ww. artykułu. Powinien on ocenić propozycję zapewnienia uczniom właściwych warunków nauki, wychowania i opieki oraz uwzględnić wszystkie aspekty związane z likwidacją szkoły, które odnoszą się do współtworzenia i realizacji regionalnej oraz lokalnej polityki oświatowej, zgodnej w tym względzie z polityką państwa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne