1. Z przepisu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 3 poz. 31 ze zm./ w związku z art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ wynika, że obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczu zależnym nieruchomości albo obiektu budowlanego nie złączonego trwale z gruntem, stanowiącym własność
Wprowadzenie przez radę gminy zwolnienia od podatku od posiadania psów mieszkańców zameldowanych na stałe na terenie gminy nie ma charakteru generalnego zwolnienia od podatku i nie narusza tym samym art. 14 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. 1991 nr 9 poz. 31 ze zm/.
Górną granicą zwolnienia przewidzianego w art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./ jest wysokość udziału we współwłasności, przysługującego osobie, która zasiedziała wydzieloną fizycznie część nieruchomości. Udział ten jest jednakowy dla dowolnej części wspólnej nieruchomości, bez względu na wielkość tej części i stosunek liczbowy
Ustalenie przez radę miasta w uchwale, że regulaminy targowisk uchwala zarząd miasta, narusza rażąco art. 40 i 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Art. 52 pkt 2 lit. "b" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./ wymieniając prowizję jako przychód - w określonych w tym przepisie warunkach - nie podlegający podatkowi dochodowemu, nie zawęża pojęcia "prowizja". Wobec tego każda wypłata zgodnie z przepisami szczególnymi nazwana "prowizją" związana ze stosunkiem pracy i w 1991 roku zwolniona
Wynagrodzenie otrzymywane przez skarżącego z tytułu wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków członka Kolegium Odwoławczego mieści się w treści art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./, w stosunku do którego norma przewidziana w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy nie miała zastosowania.
Jeżeli obowiązujące rozporządzenie uchyla poprzedni akt wykonawczy, a wcześniejsze rozporządzenia także zostały uchylone bez wprowadzenia przepisu przechodniego, pozwalającego stosować akt uchylony do spraw, w których obowiązek podatkowy powstał w czasie jego obowiązywania, albo do spraw w których zeznanie podatkowe zostało złożone w czasie jego obowiązywania, to brak jest podstaw prawnych do stosowania
Nabycie przez podatnika lokalu mieszkalnego od gminy w budynku wybudowanym dla celów komunalnych, którego przeznaczenie zostało następnie zmienione /sprzedaż lokalu dla indywidualnych nabywców/ nie uprawnia do korzystania z odliczenia od dochodu przewidzianego w art. 26 ust. 1 pkt 5 lit. "d" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./. Przy interpretacji
Fundamentalną zasadą prawa podatkowego w demokratycznym państwie prawnym jest to, że zakres przedmiotu opodatkowania musi być precyzyjnie określony w ustawie podatkowej, a interpretacja jej przepisów nie może być rozszerzająca. W razie wątpliwości co do czasu obowiązywania ustawy należy przyjąć, że każdy przepis normuje przyszłość, a nie przeszłość.
1. Nie podlegają podatkowi od nieruchomości grunty opodatkowane podatkiem leśnym. 2. Grunty /las/ opodatkowany podatkiem leśnym obejmuje nie tylko las, ale także grunty związane z gospodarką leśną, zajęte pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej budynki i budowle oraz miejsca składowania drewna.
1. Zaliczki na poczet podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej podatnicy są obowiązani opłacać od rozpoczęcia prowadzenia działu specjalnego, a nie od daty uzyskania z tego działu dochodu /art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./. Podstawą do ustalania zaliczek jest "rozmiar zamierzonej
W sytuacji, gdy pomiędzy otrzymaniem darowizny a złożeniem zeznania podatkowego nastąpiła zmiana cen /procesy inflacyjne/ jak i przepisów określających kwoty wartości rzeczy i praw majątkowych nie podlegających opodatkowaniu bądź wyłączonych z podstawy opodatkowania /art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./ należy w pierwszej kolejności
Akta podatkowe każdego podatnika winny być kompletne, tj. należy w nich gromadzić wszystkie dokumenty, które mają uzasadniać obowiązek podatkowy strony oraz obrazują tok postępowania podatkowego. Ponadto w aktach podatkowych należy przechowywać dokumenty świadczące o wywiązywaniu się podatnika z ciążącego na nim obowiązku podatkowego.
1. Możliwość wyboru metody ustalania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - bądź to w oparciu jedynie o różnicę pomiędzy wynikającej z podatkowej księgi przychodów i rozchodów przychodem i kosztami jego uzyskania, bądź to z uwzględnieniem wartości remanentu początkowego oraz końcowego - istnieje w wypadku każdej zaliczki /art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
Prawidłowe ustalenie kosztów uzyskania przychodu jest warunkiem zgodnego z prawem wymiaru podatku dochodowego. Odpłatność za kurs prawa jazdy nie podlega odliczeniu od dochodu osiągniętego z prowadzenia sklepu. Koszty utrzymania samochodu, który podatnik wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu także wówczas, gdy dotyczą samochodu użyczonego podatnikowi
Ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 lit. "d" ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./ nie korzysta nabycie nieruchomości w drodze spadku, które nastąpiło przed wpisaniem nieruchomości do rejestru zabytków.
Uchwała rady gminy, przewidująca jej obowiązywanie z mocą wsteczną, narusza art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym.
1. Wymiar podatku od spadków i darowizn ustala się na podstawie przepisów obowiązujących w dniu złożenia zeznania podatkowego. 2. Koszty pogrzebu, łącznie z nagrobkiem potrąca się z podstawy opodatkowania według cen rynkowych za usługi /rzeczy/ w dacie złożenia zeznania podatkowego.
Uchwała rady gminy zwalniająca od podatku od nieruchomości budynki mieszkalne nie jest generalnym zwolnieniem od podatku, naruszającym zasadę powszechności opodatkowania. Zwolnienie /stawka podatku "0"/ od budynków mieszkalnych lub ich części nie zwalnia od podatku od nieruchomości w ogóle, lecz jedynie od nieruchomości stanowiących budynki mieszkalne. Mieści się to w zakresie upoważnienia ustawowego
1. Celem postępowania zabezpieczającego jest zapewnienie warunków niezbędnych do skutecznego prowadzenia egzekucji. Wszczynane jest wówczas, gdy zachodzi obawa, że zobowiązany utrudni lub udaremni w przyszłości egzekucję. Zgodnie z art. 155 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /t.j. Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161/, zabezpieczenie może być dokonane również przed ustaleniem
1. Postępowanie egzekucyjne w administracji kończy się przez wykonanie egzekucji - realizację tytułu wykonawczego lub orzeczenia sądowego zaopatrzonego w klauzulę wykonalności; organ egzekucyjny nie wydaje w tym względzie żadnego rozstrzygnięcia. 2. Umorzenie postępowania na podstawie art. 59 par. 1 pkt 2 ustawy z dnia I7 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. 1991 nr 36
Dla ustalenia przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości albo podatkiem rolnym, grunt pod rowem melioracyjnym, wykorzystywanym na potrzeby rolnictwa, podlega włączeniu do powierzchni gospodarstwa rolnego. Jeśli rów melioracyjny wykorzystywany jest dla potrzeb rolnictwa, to obszar pod nim zajęty nie może być wykazywany i odejmowany od powierzchni gospodarstwa jako nieużytek.