Powołanie określonej osoby na stanowisko kierownicze w instytucji kulturalnej w gminie jest sprawą z zakresu prawa pracy i nie uzasadnia stosowania wobec aktu powołania środków nadzoru określonych w art. 91 i 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Badając legalność zaskarżonych decyzji, sąd uwzględnia stan faktyczny i prawny ustalony w dniu wydania decyzji ostatecznej i do tego stanu ograniczają się jego oceny prawne wypowiedziane w trybie art. 209 Kpa.
Uchwała rady gminy o wyrażeniu zgody na podjęcie działań zmierzających do przeznaczenia na cele budownictwa mieszkaniowego gruntów stanowiących użytki rolne klasy I-III o powierzchni mniejszej niż 1 ha, wchodzących jednak w skład zwartego obszaru takich gruntów o powierzchni większej niż 1 ha i w całości przewidzianych w projekcie planu na cele budownictwa mieszkaniowego, podjęta z powołaniem się na
1. Żaden przepis ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ nie wprowadza pojęcia "postanowienia" dla wyróżnienia i nazwania określonej kategorii uchwał, które z tego tylko tytułu miałyby zostać wyłączone z ustanowionego w rozdziale 10 tej ustawy nadzoru nad działalnością komunalną. 2. Niezależnie od brzmienia art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, zakresem działalności
Wynikająca z orzeczenia sądu spłata na rzecz byłego małżonka z tytułu podziału majątku dorobkowego nie podlega odliczeniu od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./ jako "trwały" ciężar oparty na tytule prawnym.
Uchwała zarządu gminy o powierzeniu nauczycielowi funkcji dyrektora szkoły jest sprawą z zakresu prawa pracy i nie może być zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego przez organ nadzoru w trybie art. 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Organ egzekucyjny nie jest uprawniony do rozpatrywania i rozstrzygania w trybie art. 33 pkt 1, art. 34 par. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /t.j. Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161/ zarzutu nieistnienia obowiązku, obejmującego zapłatę należności pieniężnej, poddanej egzekucji administracyjnej na mocy par. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia
Na mocy art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "d" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ w związku z art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w latach 1991-1993 oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518 ze zm./ zarząd gminy może, w granicach określonych uchwałą rady gminy, zaciągać
Podstawą uznania poborowego za zdolnego do czynnej służby wojskowej i zaliczenia do odpowiedniej kategorii zdolności stanowią wyniki badań lekarskich przed rejonową i wojewódzką komisją lekarską oraz zlecone przez te komisje badania specjalistyczne i ewentualna obserwacja szpitalna. Komisje Lekarskie stosownie do art. 75 Kpa uwzględniają również inne wyniki badań i świadectwa lekarskie, przedstawione
Uchwała zarządu gminy o wyznaczeniu do sprzedaży lokalu mieszkalnego, o przydział którego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. Prawo lokalowe /Dz.U. 1987 nr 30 poz. 165 ze zm./ wszczęte było wcześniej i nie zostało zakończone postępowanie administracyjne, dotyczy sprawy z zakresu administracji publicznej i może być zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego w trybie art. 101
1. Uchwały organów gmin, podjęte w sprawach przejęcia przez gminę mienia ogólnonarodowego /państwowego/ na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych /Dz.U. nr 32 poz. 191 ze zm./ podlegają rozpatrzeniu przez organy wymienione w art. 18 tej ustawy i w trybie określonym w tym przepisie. 2. W wypadku
Obowiązek świadczeń ludności na cele publiczne, wprowadzony w drodze samoopodatkowania na podstawie referendum gminnego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, ma charakter obowiązku podatkowego i wszelkie sprawy związane z wykonywaniem tych świadczeń, a także z odraczaniem, zwalnianiem, umarzaniem i zaniechaniem poboru
Uczniowie dojeżdżający do szkoły mają możliwość korzystania z komunikacji publicznej w rozumieniu art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U. nr 95 poz. 425/, jeżeli przyjazd środka komunikacji publicznej do miejsca siedziby szkoły następuje krótko przed rozpoczęciem lekcji w szkole, a wyjazd do domu w czasie bezpośrednio po zakończeniu lekcji i warunki podróżowania nie
Powierzenie organom gminy w trybie porozumienia, o jakim mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej /Dz.U. nr 21 poz. 123 ze zm./, prowadzenia spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej nie obejmuje upoważnienia do wydawania
Czy porozumienie zawarte w dniu 28 sierpnia 1990 r. w trybie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej /Dz.U. nr 21 poz. 123 ze zm./ oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ pomiędzy Kierownikiem Urzędu Rejonowego we Wrocławiu a Zarządem Miasta Wrocławia, reprezentowanym przez Prezydenta
1. Kierownik urzędu rejonowego nie jest kompetentny w sprawach, których prowadzenie zostało przez niego, zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej /Dz.U. nr 21 poz. 123/, powierzone właściwemu organowi gminy. 2. Wójt /burmistrz, prezydent miasta/ nie może być stroną w sprawach, w których na mocy art. 40 ust. 1 powyższej ustawy został
1. Stosownie do art. 109 Kpa w związku z art. 126 Kpa oraz art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./ postanowienie, o którym mowa w art. 82 ust. 1 prawa celnego, powinno być na piśmie doręczone stronie w rozumieniu art. 28 Kpa, czyli podmiotowi wymienionemu w art. 2 pkt 6 prawa celnego. 2. W wypadku uchybienia terminu wyznaczonego w postanowieniu o przekazaniu
1. Sprawy o nadanie klauzuli wykonalności wyrokowi Naczelnego Sądu Administracyjnego orzekającego na podstawie art. 208 Kpa o zwrocie kosztów postępowania sądowego na rzecz skarżącego od organu, który wydał zaskarżoną decyzję /postanowienie, uchwałę/ nie należy do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego, lecz do właściwości sądów powszechnych, a mianowicie sądu rejonowego jako organu egzekucyjnego
Organ administracji publicznej zawieszający postępowanie administracyjne na podstawie art. 97 par. 1 pkt 4 Kpa i wzywający stronę do wystąpienia do sądu rejonowego o rozstrzygnięcie sprawy wstąpienia w stosunek najmu nie jest w żadnej mierze zobowiązany do podawania wyjaśnienia w uzasadnieniu tej treści postanowienia, przyczyn dla których powziął wątpliwości co do spełnienia przez stronę przesłanek
Uchwalając statut gminy, rada gminy nie jest uprawniona do ustanawiania odmiennych wymagań co do zdolności uchwałodawczej organów gminy /kworum/ lub prawomocności ich uchwał /większość/ niż określone w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ bądź we wspomnianych w art. 14 ust. 1 tej ustawy "przepisach szczególnych", przez które należy rozumieć
Uchwała rady gminy o nieudzieleniu absolutorium zarządowi gminy mieści się "w zakresie spraw budżetowych" gminy, podlegających nadzorowi regionalnej izby obrachunkowej /art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych - Dz.U. nr 85 poz. 427/; sprawując ten nadzór, izba dysponuje przewidzianą w art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym
1. Rozwiązanie prawne przyjęte w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. nr 21 poz. 124/ wyraźnie wskazuje, iż ustawodawca rozdziela akt wyboru, mianowania i powołania od nawiązania stosunku pracy. Rada gminy ma w tym przypadku pełną swobodę do określania "osoby właściwej" do nawiązania w imieniu zakładu pracy stosunku pracy. 2. Przewodniczący rady gminy mieści