Na gruncie uregulowań zawartych zarówno w ustawie ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./, jak i w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ w orzecznictwie wypracowany został pogląd, że powstanie nadpłaty związane jest bądź ze złożeniem zeznania podatkowego, bądź z korektą tego zeznania.
Żądanie uzupełnienia rozstrzygnięcia decyzji lub pouczenia co do środków zaskarżenia, można wnieść w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji. Wydana w tym trybie odpowiedź organu ma wpływ na termin wniesienia odwołania. Uzupełnienie decyzji dotyczyć może rozstrzygnięcia lub pouczenia o środkach zaskarżenia decyzji bądź o uprawnieniu do wniesienia powództwa do sądu powszechnego. Decyzja wymaga
W świetle regulacji określonej w przepisie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, należy stwierdzić, że przyjęcie rezygnacji z pełnienia funkcji wiceprzewodniczącego, która jest jedynie wyrażeniem woli danej osoby, następuje w wyniku podjęcia uchwały o odwołaniu z tej funkcji w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności
Stosownie do art. 169 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. /Dz.U. nr 78 poz. 483/, gminie, jako podstawowej jednostce samorządu terytorialnego /art. 164 ust. 1 i 3 Konstytucji RP/, zapewnia się swobodne, jednak w granicach ustaw określenie swojej struktury wewnętrznej. Oznacza to, że przyjęte rozwiązania nie mogą naruszać postanowień ustawowych. Zarówno przepis art. 26 ust
Przepis art. 50 i art. 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ nie może służyć łagodzeniu skutków zastosowania restrykcyjnego art. 48 tejże ustawy.
W każdym wypadku, gdy organ "pozostawia podanie bez rozpoznania" /art. 64 par. 1 i par. 2 Kpa/, osobie, która zarzuca organowi administracji publicznej naruszenie prawa, polegające na bezczynności organu wobec zaniechania wszczęcia jurysdykcyjnego postępowania administracyjnego na podstawie wniesionego przez nią podania /żądania/, przysługuje - na ogólnych zasadach - skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1980 r. w sprawie szczegółowych zasad ochrony przed elektromagnetycznym promieniowaniem niejonizującym szkodliwym dla ludzi i środowiska /Dz.U. nr 25 poz. 101/ na obszarach otaczających źródła pól elektromagnetycznych ustanawia się strefy ochronne I i II stopnia /Tabela 1/. Strefą dopuszczalnej zabudowy mieszkalnej jest zatem obszar znajdujący
Wynik toczącego się przed sądem powszechnym postępowania cywilnego o rozwiązanie wieczystego użytkowania działki jest zagadnieniem wstępnym w rozumieniu art. 97 par. 1 pkt 4 Kpa dla toczącego się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności /Dz.U. nr 123 poz. 781 ze zm./ postępowania administracyjnego
Z przepisu art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ wynika obowiązek organu w zakresie dokonywania oceny wydatków poczynionych na zakup towarów i usług a to dla ustalenia, czy wydatek ten mieści się w zakresie pojęciowym, kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Sformułowanie
Decyzje wydane w części odmawiającej skarżącej Spółce prolongaty terminu wobec nie wykazania przez stronę zaistnienia przesłanki ustawowej, przedstawiają się jako wydane z naruszeniem przepisów art. 155 oraz art. 105 par. 1 Kpa. Powołany przepis art. 155 Kpa nie zawiera bowiem podstawy do wydania orzeczenia nie objętego zgodą /żądaniem wniosku strony/.
W wypadku, gdy zamierzona inwestycja objęta obowiązkiem zgłoszenia łączy się z możliwością spowodowania negatywnych następstw, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, organ - zamiast z instytucji sprzeciwu winien skorzystać z rozstrzygnięcia w drodze decyzji nakładającej obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie obiektu lub robót
W myśl art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t.j. Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./ wartość nieodpłatnych świadczeń - jeżeli przedmiotem świadczeń są m.in. nieoprocentowane pożyczki - ustala się według cen rynkowych stosowanych w danej miejscowości, w dacie otrzymania świadczenia.
Z treści art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./ wynika, że ustawodawca używając zwrotu "rent i innych trwałych ciężarów" wskazał, że renta ze swej istoty stanowi jeden z trwałych ciężarów. Renta w tym sformułowaniu została użyta jako przykład trwałego ciężaru. Uznać zatem należy, że każda umowa spełniająca essentialia
Usługi związane z pochowaniem zwłok obejmują sporadyczne, uzgodnione z administratorem cmentarza, wjazdy samochodów, przewożących na przykład materiały niezbędne do budowy czy konserwacji grobów, w związku z czym konieczna jest naprawa pieszych alejek, a przypadający na jeden pochówek koszt utrzymania cmentarza mógłby być włączony do opłaty za miejsce grzebalne. Samo jego ujęcie w osobnej pozycji przy
Akt odmowy mianowania na stanowisko referendarza, podobnie jak akt odmowy mianowania na stanowisko aplikanta prokuratorskiego nie podlega kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego.
1. Rozstrzygnięcie nadzorcze zgodne z prawem to takie, które nie narusza granic dopuszczalnej ingerencji nadzorczej wyznaczonej w art. 91 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./. 2. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 386/, referendum gminne jest władczym rozstrzygnięciem
1. Jeżeli strona działa przez pełnomocnika, to od chwili doręczenia organowi pełnomocnictwa pełnomocnik powinien być zawiadomiony o wszystkich czynnościach i wzywany do udziału w nich, co zapewnia prawidłowy udział strony w postępowaniu. Pominięcie przez organ pełnomocnika strony jest równoznaczne z pominięciem strony w postępowaniu administracyjnym, a postępowanie przeprowadzone z naruszeniem ogólnej
Waga samochodowa jest budowlą, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ i nie odpowiada żadnemu z obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową o jakich mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Zatem na realizację takiego obiektu wymagane jest pozwolenie na budowę.
Przepierzenie drewniane, stanowiące ściankę na strychu budynku mieszkalnego nie stanowi obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, a co zatem idzie zmiana jego położenia nie wymaga ani zgody, ani interwencji, ani zgłoszenia organom nadzoru budowlanego.
Zarówno przepis art. 151 par. 1 pkt 2 Kpa, jak i przepis art. 43 ust. 4 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych /Dz.U. 1998 nr 120 poz. 787 ze zm./ nie dają podstawy do rozszerzenia kompetencji organu administracji, podejmującego decyzję administracyjną w trybie art. 151 par. 1 Kpa, o dodatkowe rozstrzygnięcie, zobowiązujące do zwrotu nienależnie pobranych
Problematykę ułatwienia poszkodowanym naprawienia szkód wynikłych z powodzi z 1997 roku reguluje ustawa z dnia 17 lipca 1997 r. o szczególnych zasadach remontów i odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek powodzi /Dz.U. nr 80 poz. 492/. Jednakże reguluje ona zasady uproszczonej formy powrotu do stanu pierwotnego i w konsekwencji w żadnej mierze nie może mieć zastosowania do
Skoro obiekt budowlany /garaż/ został wybudowany bez wymaganego pozwolenia na budowę w 1967 r., podstawą materialnoprawną udzielenia pozwolenia na użytkowanie tego obiektu stanowią przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, a to ze względu na treść art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./.
Samo podjęcie uchwały o obowiązku dopłat, nie stanowi zmiany umowy spółki.
Wniosek komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium nie podlega głosowaniu, a jedynie ma służyć wzbogaceniu obrazu i poszerzeniu wiedzy rady gminy o stopniu wykonania własnego budżetu. Regionalna Izba Obrachunkowa błędnie wywodzi, iż przepis art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ nakłada obowiązek poddania pod