1. Art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./ odnosi się do dwóch sytuacji. Pierwszą z nich jest ta, w której podatnik wykorzystując swój związek gospodarczy z osobą, której przysługują szczególne ulgi w podatku dochodowym, przerzuca całość lub część swoich dochodów na osobę korzystającą z ulgi i wskutek tego nie wykazuje
1. Z art. 29 par. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /t.j. Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161 ze zm./ jednoznacznie wynika, że organ egzekucyjny nie jest uprawniony do badania zasadności i wymagalności obowiązku objętego tytułem wykonawczym. W konsekwencji art. 34 par. 1 tej ustawy stanowi, że zarzuty zgłoszone na podstawie wskazanej w jej art. 33 pkt 1 - 6, co miało
Jeżeli kwota uzyskana ze sprzedaży samochodu stanowiła przychód podatnika, a nabywca wystąpił z powództwem o zwrot świadczenia w związku z wadą prawną samochodu, wydatki podatnika na wpis sądowy i koszty zastępstwa procesowego stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./.
Decyzję o odmowie wznowienia postępowania wydaje się wtedy, gdy we wstępnej fazie postępowania wznowieniowego można jednoznacznie stwierdzić, że nie istnieją podstawy wznowienia. Innymi słowy, decyzja taka może być wydana wtedy, gdy w podaniu o wznowienie postępowania w żaden sposób nie wskazuje się podstawy wznowienia przewidzianej art. 145 par. 1 Kpa. Jeżeli natomiast są jakiekolwiek wątpliwości
1. Przepis art. 155 Kpa ustanawia pozytywne i negatywne przesłanki wzruszenia decyzji ostatecznej. Pozytywnymi przesłankami są: nabycie praw z decyzji ostatecznej, wpływ strony na możliwość wzruszenia decyzji oraz interes społeczny lub słuszny interes strony. Wszystkie przesłanki pozytywne muszą wystąpić łącznie. Natomiast negatywną przesłanką jest zakaz wzruszenia decyzji ostatecznej, zawarty w przepisach
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego oddalający skargę oznacza jedynie, że w ocenie Sądu zaskarżona decyzja nie narusza prawa w stopniu zobowiązującym Sąd do jej uchylenia bądź stwierdzenia nieważności, nie wyłącza natomiast możliwości jej zmiany lub uchylenia w nadzwyczajnym trybie administracyjnym, przewidzianym dla wzruszenia decyzji prawnie niewadliwych. Dopuszczalne jest zatem wznowienie postępowania
Rada gminy nie może ustalić dla terenu gminy liczby "0" punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
1. Z przepisu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "a" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ wynika, że wyłączne kompetencje rady gminy w zakresie objętym tym przepisem ograniczone są do stanowienia zasad, czyli podstawowych reguł postępowania wiążących zarząd przy dokonywaniu wymienionych w nim czynności /zbycia, obciążania nieruchomości gruntowych, ich wydzierżawienia
Przejmowanie pojęć publicystycznych do działalności uchwałodawczej nie daje gwarancji realizacji konstytucyjnej zasady, iż "Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym", która odnosi się również do samorządu terytorialnego.
1. Określenie przez urząd skarbowy w decyzji innej wysokości podatku niż zeznanego w rocznym zeznaniu od łącznych dochodów małżonków nie należy do kategorii spraw mniejszej wagi, o których mowa w art. 33 par. 4 Kpa. 2. Zgodnie z art. 10 par. 1 Kpa obowiązek powiadamiania stron o czynnościach podejmowanych przez organ podatkowy /tak by mogły w nich wziąć udział/ oraz zapoznania ich po zakończeniu postępowania
Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości nie jest równoznaczne z ogłoszeniem upadłości. Art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./ wskazuje ogłoszenie upadłości jako jeden, ale nie jedyny sposób uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności. Podatnik może wskazać na inne sytuacje, uprawdopodobniające nieściągalność wierzytelności
1. Organy podatkowe podejmując decyzję w trybie art. 22 ust. 1 i art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./ nie są zwolnione od przestrzegania zasad przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, w tym zebrania wyczerpującego materiału dowodowego, jego dokładnej analizy, a zwłaszcza przesłanek umorzenia oraz uzasadnienia
Skoro część wydatków na zakup towarów została podatnikowi zrekompensowana możliwością obniżenia należnego podatku VAT, to kwota odliczona podatku obrotowego zawartego w zapasie towaru nie może być uznana za koszt uzyskania przychodu.
Bierność organu odnośnie wniosku o doręczenie decyzji nie może być oceniana jako bezczynność skutkująca możliwością wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Artykuł 112 Kpa, zapewniający stronie ochronę przed skutkami błędnego pouczenia, odnosi się wyłącznie do odwołania, czyli nie ma zastosowania w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Wynika to wyraźnie z art. 59 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./, który nie wymienia art. 112 Kpa. Błędne pouczenie co do sposobu wniesienia skargi stanowi ważny
Rada gminy może przyznać sołtysowi prawo do diet i zwrotu kosztów podróży za udział w posiedzeniach zarządu gminy oraz komisji rady.
Gmina nie może stanowić flagi miasta mocą przepisów gminnych.
1. Zawarte w art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ określenia "akty" i "czynności" należy wiązać wyłącznie z formami działania administracji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1- 4 tej ustawy. 2. W razie złożenia skargi na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr