W świetle prawa, zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego oparte na umowie o pracę, która nie wiąże się z rzeczywistym wykonywaniem pracy w reżimie pracowniczym, nie stanowi ważnego tytułu do objęcia ubezpieczeniami społecznymi; sąd kasacyjny nie ma kompetencji do przewartościowania ustaleń faktycznych i dowodowych dokonanych przez sądy niższych instancji.
W sytuacji, gdy stosunek służbowy funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej został przekształcony w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, nie dochodzi do konwersji, lecz do ustania stosunku służbowego traktowanego jak zwolnienie ze służby, a odpowiednim trybem rozpatrzenia roszczenia o przywrócenie do służby jest postępowanie administracyjne, a nie postępowanie przed sądem pracy.
Niezawieranie pisemnych umów o kierowaniu do pracy za granicą oraz brak pisemnego informowania o opłatach i kosztach związanych ze skierowaniem do pracy za granicą przez podmiot prowadzący agencję zatrudnienia stanowi naruszenie obowiązków wynikających z art. 85 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i uzasadnia zakaz wykonywania działalności przez taki podmiot. Ochrona osób korzystających z usług agencji
Pracodawca ponosi ciężar dowodowy wykazania, że wypłacił pracownikowi należne wynagrodzenie, a dokonywane przez sądy kalkulacje wynagrodzeń muszą być wolne od błędów arytmetycznych i respektować wcześniejsze wyroki dotyczące tej samej kwestii wynagrodzeniowej.
W przypadku braku jednoznacznych przepisów dotyczących sposobu obliczenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy funkcjonariuszy służb mundurowych, należy stosować analogię do przepisów Kodeksu pracy, preferując współczynnik 1/22 miesięcznego uposażenia w celu zapewnienia adekwatnego wynagrodzenia za niewykorzystany urlop. Ponadto, dorozumiane zrzeczenie się przez pozwanego zarzutu przedawnienia
Przyjmując propozycję zatrudnienia na warunkach umowy o pracę, funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej zachowuje roszczenie o odszkodowanie w przypadku niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku służbowego, nawet jeżeli nie doszło do zastosowania ustawowych kryteriów przy składaniu propozycji zatrudnienia pracowniczego. Naruszenie przez pracodawcę procedur ustawowych określających warunki składania takiej
1. Na gruncie art. 235 (1) Kodeksu pracy nie jest wymagane bezsporne wykazanie związku przyczynowego między pracą w warunkach narażenia a stwierdzonym schorzeniem. Stwierdzenia choroby zawodowej nie wyłącza wystąpienie szkodliwych czynników dla zdrowia w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy bez zawinienia ze strony pracodawcy. Wystąpienie tych szkodliwych czynników nie musi
W sytuacji niewypłacalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, likwidator, który nie był wcześniej członkiem zarządu, nie ponosi odpowiedzialności za niespłacone zobowiązania wobec byłych pracowników spółki z tytułu niewypłaconego wynagrodzenia i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, jeśli w momencie objęcia przez niego funkcji likwidatora spółka nie posiadała majątku wystarczającego na zaspokojenie
Prawidłowa wykładnia art. 66 § 2 Kodeksu cywilnego musi uwzględniać, że proponowany w ofercie termin rozwiązania umowy o pracę nie jest tożsamy z terminem związania ofertą, a oferta wiąże w terminach wynikających z okoliczności zakomunikowania treści oferty. Jeśli złożenie oferty nie nastąpiło w bezpośrednim kontakcie z oblatem, to oferta przestaje wiązać z upływem czasu, w którym składający ofertę
W kontekście delegowania pracowników w ramach świadczenia usług na terenie innego państwa członkowskiego UE koszty zakwaterowania ponoszone przez pracodawcę nie stanowią nieodpłatnych świadczeń podlegających opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz są obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów unijnych dotyczących warunków zatrudnienia pracowników delegowanych
1. Pominięcie bez uzasadnienia dowodu przez sąd odwoławczy nie może stanowić podstawy skargi kasacyjnej, jeżeli zaskarżone orzeczenie pozwala na jego kontrolę kasacyjną, a skarga kasacyjna w zakresie naruszenia prawa materialnego winna jednoznacznie wskazywać na podstawę prawną żądanego świadczenia. 2. W przypadku dyskryminacji o charakterze ciągłym, zasądzone już wcześniej odszkodowanie za naruszenie
1. Przesłanka stwierdzenia z "wysokim prawdopodobieństwem" związku przyczynowego pomiędzy rozpoznanym schorzeniem a warunkami wykonywanej pracy zwalnia organy administracji z konieczności badania wszystkich możliwych pozazawodowych czynników, które mogą wywołać przedmiotowe schorzenia, tym bardziej, jeżeli warunki pracy wskazują na zawodową etiologię choroby. 2. Warunkiem koniecznym stwierdzenia przez
1. Przesłanka stwierdzenia z "wysokim prawdopodobieństwem" związku przyczynowego pomiędzy rozpoznanym schorzeniem a warunkami wykonywanej pracy zwalnia organy administracji z konieczności badania wszystkich możliwych pozazawodowych czynników, które mogą wywołać przedmiotowe schorzenia, tym bardziej, jeżeli warunki pracy wskazują na zawodową etiologię choroby. 2. Warunkiem koniecznym stwierdzenia przez
W procedurze przejęcia zakładu pracy lub jego wyodrębnionej części na innego pracodawcę, określonej w przepisach prawa pracy, zasadnicze znaczenie przywiązuje się do faktycznego związku pracownika z przejmowaną działalnością, przy czym elastyczność i celowość stosowanych przepisów pozwalają na uwzględnienie konkretnej sytuacji pracowniczej i potrzeb administracji.
Czas przeznaczony na dojazd do miejsca wykonywania pracy transportem zapewnionym przez pracodawcę, w czasie którego pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy, może być zaliczony do czasu pracy i w przypadku przekroczenia normalnych godzin pracy, uprawnia do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych jest uzależnione od spełnienia wymogów określonych w art. 26a ust. 1a(1) pkt 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w tym także w zakresie sposobu i formy wypłaty tego wynagrodzenia. Naruszenie tych przepisów prowadzi do obowiązku zwrotu przyznanych środków, co ma na celu zapewnienie prawnie
Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy pracownika niepublicznego przedszkola, wypłacony w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, ma charakter wynagrodzenia za pracę i jako taki stanowi wydatek bieżący związany z realizacją zadań organu prowadzącego placówkę, a zatem może być sfinansowany z dotacji przyznanej na dofinansowanie realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania i
Ustanie stosunku służbowego funkcjonariusza służby celno-skarbowej nie jest przekształceniem w stosunek pracy, a zakończeniem dotychczasowego stosunku administracyjnoprawnego i zawarciem nowego, odrębnego stosunku prawnego w formie umowy o pracę. Przekształcenie to następuje na mocy zgodnego oświadczenia woli organu i funkcjonariusza i nie wymaga wcześniejszego wygaśnięcia stosunku służbowego. W konsekwencji
Brak zgłoszenia gotowości do pracy przez pracownika po ustaniu przyczyny niezdolności do pracy umożliwia pracodawcy zastosowanie art. 53 § 1 pkt 1 lit. b k.p. w celu rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
W przypadku wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy pracownika objętego szczególną ochroną trwałości stosunku pracy, niezgodność wypowiedzenia z wymogami prawnymi dotyczącymi zgody związku zawodowego oraz brak podstaw do uzasadnienia zmiany warunków pracy wyłącznie na braku kwalifikacji pracownika, których wymóg utracił moc obowiązującą przed zakończeniem procesu, nie mogą stanowić przeszkody
Umowa o pracę, na podstawie której pracownik podjął faktyczne świadczenie pracy, a pracodawca to świadczenie przyjął, nie może być uznana za pozorną i nieważną tylko z uwagi na motywacje związane z uzyskaniem świadczeń z ubezpieczenia społecznego, jeśli faktycznie realizuje elementy charakterystyczne dla stosunku pracy.
W kontekście oceny etiologii chorób zawodowych, domniemanie związku przyczynowego między występowaniem choroby a warunkami pracy, oparte na definicji choroby zawodowej zawartej w art. 235 1 kodeksu pracy, wymaga od organów orzekających w sprawach o stwierdzenie choroby zawodowej przyjęcia założenia, że wysoki stopień prawdopodobieństwa wystarcza do uzasadnienia związku przyczynowego pomiędzy narażeniem