Ustawa o rachunkowości wskazuje, że gdy przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wyniosły co najmniej 800 000 euro, to firma jest zobowiązana prowadzić księgi rachunkowe. Czy w ustaleniu tych przychodów należy uwzględnić przychody ze sprzedaży majątku trwałego?
Środki trwałe w budowie definiowane są jako suma wartości nabycia lub koszt wytworzenia rzeczowych aktywów trwałych jeszcze niegotowych, które po zakończeniu budowy (montażu, kompletacji) staną się środkami trwałymi lub też nieruchomościami inwestycyjnymi. Jako środki trwałe w budowie ujmowane są również koszty ponoszone w celu ulepszenia środka trwałego.
W wyniku pożaru w naszym biurze w dużej części została zniszczona dokumentacja księgowa (w szczególności faktury zakupu i sprzedaży). Czy w związku z powyższym zdarzeniem należy zawiadomić urząd skarbowy o zniszczeniu dokumentów księgowych?
Nasza jednostka posiada należności od firmy, wobec której wszczęto postępowanie upadłościowe z możliwością wszczęcia układu. Czy w takiej sytuacji istnieje obowiązek tworzenia odpisów aktualizujących i czy są one kosztem uzyskania przychodów?
Odmienne podejście do momentu powstania przychodu i zarachowania kosztów, wynikające z przepisów ustawy o rachunkowości oraz przepisów ustaw o podatku dochodowym, powoduje, że wynik bilansowy na ogół nie pokrywa się z wynikiem podatkowym.
Odmienna ocena wydatków ujętych przez podatnika w kosztach uzyskania przychodów nie czyni automatycznie nieprawidłowej księgi rachunkowej. Zapisy w księgach nie mogę tworzyć, ani też modyfikować obowiązku podatkowego; obowiązek ten może wynikać wyłącznie z przepisów materialnego prawa podatkowego.
Spółka produkuje i sprzedaje meble tapicerowane kontrahentowi z Niemiec. Towar dostarczany jest naszym środkiem transportu. Na terenie Niemiec nasi kierowcy od 1 września korzystają z kart płatniczych (zakup paliwa) naszego głównego kontrahenta. 30 września 2004 r. otrzymałem fakturę za paliwo (za miesiąc). Proszę o informację, czy sama faktura wystarczy, aby całą kwotę zakwalifikować do kosztów uzyskania
Które z nakładów na środki trwałe ponoszonych w trakcie ich użytkowania należy uznać za koszty ich ulepszenia? Czy nakłady tego rodzaju wpływają na wartość środków trwałych i jak je ewidencjonować?
Uchwalona 27 sierpnia 2004 r. ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie wprowadzi od 1 stycznia 2005 r. wydłużenie czasu pierwszej kadencji Krajowej Komisji Nadzoru z 4 do 5 lat.
Nasza spółka otrzymała od jednego z kontrahentów w wyniku darowizny drobny sprzęt medyczny (o niskiej wartości jednostkowej), który nie został przyjęty do magazynu. Czy mogę wartość tego sprzętu zaksięgować w całości na konto kosztów zużycia materiałów?
Umowa leasingu operacyjnego charakteryzuje się tym, że zarówno ponoszone ryzyko, jak i uzyskane korzyści wynikające z prawa własności do wydzierżawionego środka trwałego pozostają przy właścicielu, czyli leasingodawcy.
Jestem udziałowcem Spółki z o.o. Trans, która w październiku 2004 r. przejęła Spółkę z o.o. Ort1. Spółki połączyły się przez inkorporację metodą nabycia udziałów. Obie spółki miały w 2004 r. prawo płacić zaliczki w sposób uproszczony. Proszę o opisanie - zakładając, że nie zmieni się prawo w zakresie objętym pytaniem - jaki wpływ na płacenie zaliczek w 2005 r. przez Spółkę z o.o. Trans będzie miało
Jak należy ewidencjonować umowę o badanie sprawozdania finansowego, czy należy utworzyć rezerwę na przewidywane koszty badania? Kto powinien wybrać biegłego rewidenta?
Przepisy prawne nie zezwalają jednostce wykazywać wśród swoich aktywów wytworzonej przez siebie wartości firmy. Nie stanowi ona bowiem zasobu możliwego do wiarygodnego zidentyfikowania, kontrolowanego przez jednostkę, którego koszt można dokładnie określić. Wartość firmy może pojawić się dopiero wówczas, gdy dana jednostka nabywa przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowaną część).
Od 1 maja 2004 r. wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem oraz wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta, jest w rozumieniu ustawy o VAT dostawą towarów.
Spółka z o.o. prowadzi pełną księgowość, nie prowadzi jednak magazynu, a zakupione materiały przekazuje do zużycia w momencie zakupu i księguje w koszty. Zgodnie z ustawą o rachunkowości wystarczające jest, aby dokonać inwentaryzacji tych składników na koniec roku obrotowego. Czy dla celów pdop i deklaracji CIT-2 takie postępowanie jest prawidłowe?
Proszę o pomoc w sprawie otrzymanej dotacji w programie SAPARD. W jaki sposób należy zaewidencjonować na kontach księgowych otrzymaną dotację i zakończoną inwestycję (ponieważ od innej kwoty będą dokonywane odpi- sy amortyzacyjne, a inna kwota stanowiła będzie jej wartość początkową)?
Proszę o wskazanie, jak rozliczyć wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego i jakie skutki podatkowe wywołuje on po stronie udziałowców?
Aby zamontować maszynę wewnątrz hali produkcyjnej, musimy przeprowadzić próby wytrzymałości gruntu, żeby pod instalowaną - wyjątkowo ciężką maszyną - wykonać ewentualne prace wzmacniające i żeby w przyszłości grunt nie zapadał się pod jej ciężarem. Czy badania takie zwiększają wartość środka trwałego?
Wraz z wejściem w życie od 1 maja 2004 r. ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w istotny sposób zmieniły się zasady fakturowania czynności dokonywanych na podstawie umowy komisu. Skutkiem tego jest inny sposób ewidencji księgowej rozrachunków pomiędzy stronami umowy komisu.
Uchwalona 27 sierpnia 2004 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza od 1 stycznia 2005 r. przepisy związane ze sporządzaniem sprawozdań finansowym przez polskie jednostki zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz związanymi z nimi interpretacjami ogłaszanymi w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej, zwanymi dalej MSR
Ustawa o rachunkowości obliguje jednostki gospodarcze do ujmowania w księgach rachunkowych wszystkich dotyczących danego roku obrotowego przychodów i poniesionych kosztów związanych z tymi przychodami niezależnie od terminu ich zapłaty (art. 6 ust. 1 uor). Jednak w celu zapewnienia współmierności przychodów i obciążających je kosztów - przychody i koszty dotyczące przyszłych okresów zalicza się do