29.12.2017 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2017, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.738.2017.2.IR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.738.2017.2.IR

W zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz sposobu ich dokumentowania.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz sposobu ich dokumentowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług oraz sposobu ich dokumentowania.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz wpłatę brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma . spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Wnioskodawca rozpoczął współpracę z zagranicznym kontrahentem (Litwa), który nie posiada siedziby w Polsce. Kontrahent wprowadza z Ukrainy na Polski rynek nasiona takie, jak: kukurydza, nasiona soi, rzepak, śrutę słonecznikową czy pasze dla zwierząt. Towar pozostaje w Polsce. Ponadto kontrahent wprowadza towary do kraju na polskim NIP-ie i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT w Polsce (bez siedziby, oddziału w kraju, bez własnych magazynów). Kontrahent litewski korzysta z magazynów innych firm mających miejsce prowadzenia działalności w Polsce w tym również z magazynu znajdującego się na terenie firmy Wnioskodawcy. Jest to jednak jedynie usługa magazynowania naliczana według stawki dziennej. Zamiarem Spółki nie jest bowiem przypisanie usługobiorcy prawa do korzystania z powierzchni magazynowej, lecz utrzymanie towarów w niezmienionym stanie oraz zapewnienie wszelkich dodatkowych świadczeń z tym związanych, brak jest tutaj również udzielenia klientowi uprawnień do użytkowania nieruchomością w jakimkolwiek zakresie. W zakresie kompleksowo świadczonej przez Wnioskodawcę usługi na rzecz kontrahenta, udostępnienie przestrzeni magazynowej stanowi tylko jeden z wielu elementów procesu logistycznego, którego zarządzaniem Spółka się zajmuje.

Stąd rodzi się niepewność do co sposobu opodatkowania owego kontrahenta, ze względu na brak jednoznacznego stwierdzenia, czy ze względu na magazynowanie towaru w Polsce w magazynie Wnioskodawcy można uznać, że stałe miejsce prowadzenia działalności tego kontrahenta to Polska. Spółka również dodaje, że kontrahent nie zatrudnia pracowników, a korzysta jedynie z Wnioskodawcy zaplecza personalnego i technicznego. Wnioskodawca nie chce ponosić ryzyka związanego z nieprawidłowym rozliczeniem podatku od towarów i usług (wystawiając fakturę z odwrotnym obciążeniem), jeśli organ podatkowy uzna, iż kontrahent ma na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne