13.04.2017 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 13.04.2017, sygn. 1061-IPTPP3.4512.32.2017.2, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 1061-IPTPP3.4512.32.2017.2

Obowiązek rejestracji na kasie fiskalnej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2016 r. (data wpływu 20 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z otrzymywaniem odpłatności za leki i z tytułu pobytu mieszkańców jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z otrzymywaniem dobrowolnych wpłat depozytowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z otrzymywaniem odpłatności za leki i z tytułu pobytu mieszkańców oraz otrzymywaniem dobrowolnych wpłat depozytowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą wiejską - której jedną z jednostek organizacyjnych jest Dom Pomocy Społecznej w ... (dalej jako: Dom Pomocy Społecznej). Dom Pomocy Społecznej wykonuje swoją działalność w oparciu o Regulamin organizacyjny oraz Statut, a także ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 930 ze zm., dalej jako: u.p.s.) oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. z 2012 r. poz. 964, dalej jako: Rozporządzenie). Dom Pomocy Społecznej wykonuje zadania: 1) w zakresie zaspokajania potrzeb bytowych, 2) opiekuńcze, 3) wspomagające, zgodnie z obowiązującymi standardami, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nich przebywających oraz umożliwia korzystanie ze świadczeń przysługujących z tytułu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Odpowiedzialnym za kierownictwo i reprezentację Domu Pomocy Społecznej na zewnątrz jest jednoosobowo Dyrektor Domu Pomocy Społecznej (dalej jako: Dyrektor) na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy ... (dalej jako: Wójt). Dyrektor opracowuje w formie Regulaminu organizacyjnego zasady funkcjonowania oraz strukturę organizacyjną Domu Pomocy Społecznej, a także plan finansowy Domu Pomocy Społecznej. Regulamin organizacyjny oraz plan finansowy Domu Pomocy Społecznej zatwierdza Wójt. Majątek Domu Pomocy Społecznej stanowi mienie Wnioskodawcy i może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów związanych z jego działalnością statutową. Dom Pomocy Społecznej pokrywa wydatki z budżetu Wnioskodawcy, a uzyskane dochody odprowadza do budżetu Wnioskodawcy.

Wysokość średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej jest ustalana zarządzeniem Wójta w oparciu o art. 6 pkt 15 oraz art. 60 ust. 2 pkt 1 u.p.s. i jest ogłaszana w Dzienniku Urzędowym Województwa .... O umieszczeniu w Domu Pomocy Społecznej decyduje Wójt w drodze decyzji administracyjnej. W tym zakresie nie są zawierane pomiędzy Wnioskodawcą lub Domem Pomocy Społecznej a osobami uprawnionymi na mocy decyzji administracyjnej osobne umowy cywilnoprawne o pobyt w Domu Opieki Społecznej. O skierowaniu do Domu Pomocy Społecznej i odpłatności za pobyt decyduje organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby kierowanej w drodze decyzji administracyjnej. Mieszkaniec ponosi odpłatność w wysokości 70% swojego dochodu, pozostałą kwotę do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania pokrywa gmina kierująca. Następuje to zgodnie z regulacją zawartą w art. 60 i 61 u.p.s., które stanowią, iż pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca, przy czym mieszkaniec domu wnosi opłatę w wysokości do 70% swojego dochodu. U.p.s. przewiduje także inne sytuacje, w których fakt umieszczenia danej osoby w domu pomocy społecznej wiąże się z koniecznością uiszczenia zapłaty np. w trybie art. 103 ust. 2 u.p.s. przez małżonka, zstępnego itd. - zgodnie z umową, w której ustala się wysokość odpłatności ponoszonej przez te osoby w związku z pobytem mieszkańca ośrodka pomocy społecznej. Nie zmienia to jednak charakteru prawnego świadczonych usług (usługi świadczone na podstawie i w granicach u.p.s.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne