14.04.2015 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 14.04.2015, sygn. IBPP2/4512-75/15/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/4512-75/15/IK

Czy w opisanych sytuacjach, dochodzony przez Spółkę zwrot kosztów związanych z usunięciem wad przedmiotu umowy, traktować należy jako wynagrodzenie z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, dokumentowanej fakturą?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 stycznia 2015 r. (data wpływu 29 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności usunięcia usterek w ramach gwarancji i rękojmi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2015 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności usunięcia usterek w ramach gwarancji i rękojmi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

S.A. (dalej Spółka lub Wnioskodawca) jest jednym z największych w Europie producentów kotłów i urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Spółka jest również wiodącym wykonawcą bloków energetycznych. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym rozliczającym się miesięcznie i prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizując złożone kontrakty, Spółka korzysta z towarów oraz usług dostarczanych przez podwykonawców. W umowach z podwykonawcami, czy to bezpośrednio, czy poprzez tzw. Ogólne Warunki Zakupu stanowiące element porozumienia, zawarte są zapisy dotyczące udzielanych Spółce gwarancji i rękojmi. Przewidziane jest, że jeżeli S.A stwierdzi, iż przedmiot zamówienia nie spełnia parametrów technicznych lub ujawni się jakakolwiek wada albo wydarzy się jakiekolwiek uszkodzenie w przedmiocie zamówienia, wówczas S.A niezwłocznie powiadomi pisemnie (zgłoszenie reklamacyjne/gwarancyjne) o tym dostawcę/usługodawcę, a dostawca/usługodawca zobowiązuje się do niezwłocznego i na własny koszt, usunięcia wad lub wymiany wadliwych elementów przedmiotu zamówienia na nowe. Dostawca/usługodawca powinien zareagować na zgłoszenie reklamacyjne/gwarancyjne natychmiast, tj. w ciągu 24 godzin oraz niezwłocznie przystąpić do usunięcia wady w wyznaczonym przez S.A technicznie uzasadnionym terminie. Jeżeli dostawca/usługodawca nie przystąpi do usuwania wad lub nie usunie wady w wyznaczonym przez S.A technicznie możliwym terminie, to Spółka może usunąć wadę samodzielnie lub zlecić jej usunięcie, na koszt i ryzyko dostawcy/usługodawcy. W takim przypadku dostawca/usługodawca zwróci S.A wszelkie udokumentowane koszty, przy czym koszty usunięcia wad i uszkodzeń ponosi strona winna ich powstania.

Na marginesie nadmienić należy, że oprócz zapisów dotyczących gwarancji i rękojmi, umowy z dostawcami towarów i usług zawierają również regulacje przewidujące kary i odszkodowania, przykładowo w takich okolicznościach, jak opóźnienie w terminie realizacji przedmiotu zamówienia, opóźnienie w usunięciu wady przedmiotu zamówienia, niedotrzymanie parametrów przedmiotu zamówienia, podzlecenie, odstąpienie lub rozwiązanie zamówienia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne