14.02.2012 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 14.02.2012, sygn. ITPB1/415-1150/11/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-1150/11/WM

Czy poniesione w 2009 i 2010 r. wydatki prawidłowo zostały zakwalifikowane jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaś uzyskane w 2010 r. przychody - jako wolne od podatku? Czy prawidłowo zostały ujęte w rozliczeniach?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, ewidencjonując zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W roku 2009 podpisał z Agencją Rynku Rolnego umowę na przystąpienie do programu "Owoce w szkole" finansowanego w 25% z budżetu krajowego i w 75% z budżetu Unii Europejskiej. Program ten polegał na bezpłatnym dostarczaniu owoców i warzyw do szkół podstawowych z przeznaczeniem do spożycia przez uczniów klas I-III. Celem programu była długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci. Dostawy były realizowane w okresie od 19 października 2009 r. do 12 lutego 2010 r. Przed rozpoczęciem dostaw Wnioskodawca podpisał umowy ze szkołami w których była podana liczba uczniów uczestniczących w programie. W umowie dotyczącej uczestnictwa w programie "Owoce w szkole" w roku szkolnym 2009/2010 był podany limit kosztu porcji przypadający na jednego ucznia wyrażony konkretną kwotą. Po zakończeniu dostaw, Wnioskodawca złożył wniosek o pomoc w wysokości ustalonej jako liczba uczniów biorących udział w programie pomnożona przez ustalony koszt porcji.

W roku 2009 Wnioskodawca poniósł koszty związane z wyżej opisanymi dostawami. Koszty te dotyczyły kosztów bezpośrednich jak: zakupy owoców i warzyw, zakupy torebek, koszty pakowania, koszty wytworzenia soków, koszty transportu, koszty wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi, koszty nie odliczonego podatku VAT przypadającego na realizowane zakupy (podatnik otrzymał indywidualną interpretację, iż opisana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust, 1 ustawy o podatku VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur VAT dotyczących programu) oraz koszty pośrednie ustalone w proporcji do uzyskiwanych przychodów opodatkowanych i zwolnionych z podatku. Wnioskodawca na koniec każdego miesiąca wystawiał rachunki wewnętrzne w oparciu o zrealizowane i potwierdzone przez szkoły ilości dostaw poszczególnych składników porcji i cen tych składników ustalonych na podstawie ceny porcji. Do kosztów pośrednich zaliczono np. część kosztów usług telefonicznych, czynsz za lokal, koszty bankowe itp. Wszystkie wyżej wymienione koszty zgodnie z art. 23 ust.1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i nie zostały wpisane do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zostały one zaewidencjonowane w oddzielnie utworzonej ewidencji do celów rozliczenia dotacji. W styczniu 2010 r. Wnioskodawca poniósł kolejne koszty związane z realizacją dostaw - bezpośrednie i pośrednie, które również nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Po zakończeniu realizacji dostaw podatnik wystąpił do Agencji Rynku Rolnego z wnioskiem o pomoc, którą to otrzymał w kwietniu 2010 r. jeszcze przed złożeniem zeznania podatkowego za 2009 r. Otrzymana pomoc zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wolna od podatku dochodowego. Kwota otrzymanej pomocy pokryła wszystkie poniesione koszty, a także określony zysk (praca właściciela nie była wyceniana). Od momentu przystąpienia do programu Wnioskodawca miał świadomość, które wydatki dotyczą realizowanego programu, a które podstawowej działalności gospodarczej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne