06.04.2023

Wyrok NSA z dnia 6 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 1983/21

Policja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 6 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 lipca 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 2256/18 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 października 2018 r. nr 921/Kadr/18 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 31 lipca 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 2256/18 wydanym w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 9 października 2018 r. nr 921/Kadr/18 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i c) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że art. 8a ust. 1 ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r. poz. 708, ze zm.) zwanej dalej "ustawą zaopatrzeniową" zawiera dwa pojęcia niedookreślone: "krótkotrwała służba" i "rzetelne wykonywanie zadań i obowiązków". Zdaniem Sądu nieuprawnione jest stanowisko organu, zgodnie z którym o rzetelności wykonywania zadań i obowiązków można mówić wyłącznie w sytuacji, gdy funkcjonariusz pełnił służbę w Policji z narażeniem zdrowia lub życia. Użyte przez prawodawcę sformułowanie "w szczególności" nie statuuje kolejnej, odrębnej przesłanki wyłączenia stosowania przepisów ustawy zaopatrzeniowej. Podkreśla ono tylko pewną wyjątkową (czyli właśnie szczególną) okoliczność, nie zamykając jednak katalogu sytuacji do których się odnosi. W konsekwencji sformułowanie "rzetelne wykonywanie zadań i obowiązków" z art. 8a ust. 1 pkt 2 ustawy zaopatrzeniowej nie dotyczy tylko sytuacji związanych z narażeniem zdrowia i życia funkcjonariuszy.

Powyższe doprowadziło Sąd pierwszej instancji do wniosku, że organ dokonał błędnej interpretacji normy z art. 8a ustawy zaopatrzeniowej. Zdaniem Sądu uprawniona jest konkluzja, iż w stosunku do skarżącego zostały spełnione obydwie przesłanki z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zaopatrzeniowej, od istnienia których ustawodawca uzależnił możliwość wyłączenia stosowania przepisów art. 15c, art. 22a i art. 24a. Sąd zwrócił uwagę, że skarżący pełnił służbę przed 31 lipca 1990 r. w wymiarze 6 lat i 7 miesięcy, zaś cała pełniona przez niego służba wynosiła ponad 30 lat, a więc samo zestawienie powyższych okresów świadczy o tym, że służba na rzecz tzw. totalitarnego Państwa nie miała znacznej długości. Także spełnienie przesłanki z art. 8a ust. 1 pkt 2 ustawy zaopatrzeniowej organ nie zakwestionował rzetelności wykonywania zadań i obowiązków przez skarżącego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne