13.07.2016 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 13 lipca 2016 r., sygn. I OSK 2869/14

W ramach pouczenia udzielanego w trakcie rejestracji bezrobotnego organ nie jest w stanie przewidzieć sytuacji faktycznych, w których wobec bezrobotnego będą stosowane przepisy o statusie bezrobotnego, a więc także przepisy regulujące ustanie prawa do pobierania świadczenia. Wymaganie zatem od organu takiego konkretnego pouczenia nie tylko nie wynika z przepisów, ale także byłoby zobowiązaniem do czynności niemożliwych. O ile w trakcie trwania bezrobocia dochodzi do sytuacji, w których należałoby skonkretyzować pouczenie, obowiązkiem organu byłoby udzielenie bezrobotnemu szczegółowych informacji. Warunkiem nałożenia na organ zatrudnienia takiego obowiązku jest jednak obciążenie bezrobotnego obowiązkiem aktywnego uczestniczenia w kształtowaniu swojej sytuacji prawnej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant starszy asystent sędziego Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 13 lipca 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. J.Li. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 lipca 2014 r. sygn. akt III SA/Gd 360/14 w sprawie ze skargi M. J.L. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie uznania świadczenia pieniężnego za nienależnie pobrane oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Gd 360/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę M. J. L. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia [...] marca 2014 r., nr [...], w przedmiocie uznania świadczenia pieniężnego za nienależnie pobrane.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Decyzją Starosty Słupskiego z dnia [...] lutego 2012 r. M. J. L. uzyskał status osoby bezrobotnej bez prawa do zasiłku. W marcu 2012 r. skarżący został skierowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Słupsku na staż w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Słupsku, który odbył w okresie od dnia 12 marca 2012 r. do dnia 11 marca 2013 r., wykonując obowiązki pracownika administracyjno-biurowego, otrzymując z tego tytułu stypendium wysokości 913 zł brutto miesięcznie. Od dnia 1 lipca 2012 r. skarżący został powołany na pozaetatowego członka Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku na 6 letnią kadencję. Z wystawionej przez Kolegium informacji PIT - 11 oraz PIT- R wynika, że z tytułu czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich M. Jancie - Lipińskiemu wypłacono świadczenia w wysokości 4 410 zł, odprowadzając zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne