Jakich obowiązków wobec ZUS musi dopełnić przedsiębiorca podejmujący dodatkowo zatrudnienie na podstawie umowy o pracę

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą "na własny rachunek" może podjąć dodatkową formę zarobkowania. Jeżeli zdecyduje się na zawarcie umowy o pracę, o obowiązku składkowym z tytułu działalności zadecyduje wysokość wynagrodzenia za pracę. Gdy podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy wynosi w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej kwotę minimalnego wynagrodzenia, przedsiębiorca z własnej działalności podlega obowiązkowo tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, która następnie podpisała umowę o pracę na pełny etat (a więc jest zatrudniona z zagwarantowanym minimalnym wynagrodzeniem), podlega ubezpieczeniom społecznym obowiązkowo jedynie z tytułu umowy o pracę. Jeżeli chce, może też opłacać składki na dobrowolne ubezpieczenia emerytalne i rentowe (wówczas obowiązkowa będzie dla niej również składka wypadkowa). Nie ma możliwości, aby zgłosić się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego - obowiązkowo temu ubezpieczeniu podlega wyłącznie z umowy o pracę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne