Czy spóźnienie do pracy z powodu śnieżycy należy usprawiedliwić
Pracownik spóźnił się do pracy 3 godziny z powodu dużych opadów śniegu. Dojeżdża on do pracy codziennie koleją i były duże opóźnienia w kursowaniu pociągów. Czy takie spóźnienie powinniśmy mu usprawiedliwić? Czy pracownikowi przysługuje za nie wynagrodzenie?
PROBLEM
RADA
Spóźnienie pracownika powinni Państwo uznać za usprawiedliwione. Nie przysługuje mu jednak za nie wynagrodzenie.
UZASADNIENIE
Pracodawca ma prawo żądać od spóźnionego pracownika wyjaśnień, a następnie na ich podstawie uznać spóźnienie za usprawiedliwione bądź nie. Usprawiedliwione z pewnością powinno zostać spóźnienie spowodowane sytuacją nietypową i obiektywnie niezależną od pracownika, np. niespodziewanym i ostrym atakiem zimy, który spowodował opóźnienie w kursowaniu pociągów, korki na drogach lub przerwy w dostawie energii elektrycznej. Usprawiedliwienie pozostałych spóźnień jest natomiast dobrą wolą pracodawcy. Ponieważ w omawianej sytuacji spóźnienie pracownika było spowodowane opadami śniegu, które przyczyniły się do opóźnienia w kursowaniu pociągów, to takie spóźnienie należy uznać za usprawiedliwione. Nie mogą zatem Państwo ukarać pracownika za spóźnienie np. karą porządkową.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty