28.12.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 2094/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin Sędzia del. WSA Jakub Zieliński po rozpoznaniu w dniu 28 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. U. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 11 maja 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 56/22 w sprawie ze skargi L. U. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku z dnia 3 listopada 2021 r., nr KO.411.1747.2021 w przedmiocie ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz decyzję Wójta Gminy C. z 9 września 2021 r., nr GOPS.5231.403.SP.2021; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku na rzecz L. U. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 11 maja 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 56/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę L. U. (dalej również: "wnioskodawczyni", "skarżąca", "skarżąca kasacyjnie", "strona") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku (dalej również: "organ odwoławczy", "organ II instancji", "SKO", "Kolegium") z 3 listopada 2021 r., nr KO.411.1747.2021 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Decyzją z 3 listopada 2021 r., nr KO.411.1747.2021 Kolegium utrzymało w mocy kwestionowaną przez L. U. decyzję Wójta Gminy C. (dalej również: "Wójt", "organ I instancji") z 9 września 2021 r., nr GOPS.5231.403.SP.2021 odmawiającą przyznania jej świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawnym mężem E. U. W uzasadnieniu powyższego aktu, organ odwoławczy podał, że wnioskodawczyni ma ustalone prawo do emerytury, co w jego ocenie, skutkuje brakiem uprawnienia do świadczenia pielęgnacyjnego z uwagi na treść art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm., dalej: "uśr"). Zdaniem Kolegium, brak jest również możliwości dokonania wyboru pomiędzy świadczeniami z FUS i uśr, czy też żądania przez wnioskodawczynię dopłaty wyrównującej niższe świadczenie. Organ odwoławczy wyjaśnił, że pozbawione podstawy prawnej byłoby dokonanie "wyrównania" pomiędzy kwotą przyznanej emerytury a wysokością świadczenia pielęgnacyjnego, gdyż sama okoliczność przyznania emerytury stronie skutkuje wykluczeniem jej z kręgu uprawnionych do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne