31.10.2023

Wyrok NSA z dnia 31 października 2023 r., sygn. III FSK 3079/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia NSA Anna Dalkowska (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska, Protokolant Anna Błażejczyk, po rozpoznaniu w dniu 31 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 11 sierpnia 2020 r. sygn. akt I SA/Gd 348/20 w sprawie ze skargi P. C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku z dnia 23 stycznia 2020 r. nr 2201-IOD-4.4113.1.2019 w przedmiocie odpowiedzialności płatnika z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.

1.1. Wyrokiem z dnia 11 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Gd 348/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z dnia 19 września 2019 r. w sprawie ze skargi P. C. (dalej: "Skarżący", "Notariusz") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku z dnia 23 stycznia 2020 r. w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych.

1.2. Przed notariuszem zawarta została w dniu 19 września 2016 r. umowa sprzedaży pomiędzy J. W. (zbywcą) a A. T. i R. C. (nabywcami). Przedmiotem umowy była nieruchomość stanowiąca działki nr 18 i nr 19 obszaru 8,4200 ha położona w miejscowości L., gmina M., dla której prowadzona jest księga wieczysta. Sprzedający oświadczył, że powyższe "działki znajdują się w posiadaniu zależnym przedmiotem R. C. na podstawie umowy dzierżawy w formie pisemnej". Strony umowy uzgodniły cenę sprzedaży na łączną kwotę 353.640 zł. Kupujący oświadczył, że jest rolnikiem indywidualnym i od ponad 5 lat osobiście prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 9,0636 ha położone na terenie gminy S., w której ma miejsce zamieszkania. Następnie kupujący oświadczyli, że działki nr 18 i nr 19 zostały nabyte w celu powiększenia gospodarstwa rodzinnego w rozumieniu art. 3 ust. 7 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego oraz że zobowiązują się prowadzić to gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 10 lat. Pan R. C. wskazał (§ 9 aktu notarialnego), że korzystał z pomocy de minimis w rolnictwie.

Notariusz, na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016r. poz. 223 ze zm., dalej: "u.p.c.c"), nie pobrał podatku od sprzedaży w kwocie 7.073 zł, albowiem zbywana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym i przeznaczona zostaje na powiększenie gospodarstwa rolnego, jakie prowadzi nabywca. Wskazał nadto, że według stawających nieużytek wchodzący w skład nieruchomości nie przedstawia żadnej wartości. Zawarte zostało także pouczenie, że zwolnienie od podatku, o którym mowa stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne